Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Twitter växer bland börsbolagen

Publicerad: 26 oktober 2011, 06:06
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:53

De svenska börsbolagens Twitteranvändande har ökat med mer än 60 procent sedan årsskiftet. Det visare en kartläggning av Box IR.


Intresset för Twitter har tagit rejäl fart bland de svenska börsbolagen, enligt Box IR:s senaste genomgång. Drygt hälften av large cap-bolagen har ett Twitterkonto och bland de medelstora och små bolagen är andelen 35 procent respektive 23 procent.

– När vi vid årsskiftet gjorde samma genomgång var förändringstakten marginell, så även om aktivitetsnivån varierar stort mellan bolagen är detta en signifikant ökning som visar på ett tydligt trendbrott, säger Mikael Zillén, grundare och partner vid Box IR, i ett pressmeddelande.

De stora bolagens överrespresentation beror förmodligen på att en stor närvaro i sociala medier anses vara en resursfråga.

– Vi är övertygade om att de mindre bolagen som annars har svårt att nå ut skulle gynnas lika mycket eller mer av ett ökat engagemang i sociala medier, fortsätter Mikael Zillén.

Sammanställningen är hämtad från Box IR:s publika Twitter-lista ”Swedish listed companies”, som i dag innehåller totalt 97 Twitterkonton från 90 noterade bolag.

Synnöve Almer

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev