Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Twitter säljer annonser i Norden

Publicerad: 24 Oktober 2014, 06:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:24

Twitter börjar sälja annonser i Norden tillsammans med Sellbranch.


Ämnen i artikeln:

SellbranchTwitter

– Vi har varit intresserade av den nordiska marknaden länge. Twitter har bra aktivitet i Norden och efterfrågan på våra annonsprodukter är hög, säger Katie Lampe, försäljningschef på Twitter i Europa, Mellanöstern och Afrika, till Dagens Media.

Efter en pitch har Twitter valt annonsbolaget Sellbranch som lokal säljpartner på den nordiska marknaden.

De senaste 18 månaderna har Twitter rullat ut annonsförsäljning på flera marknader, tillsammans med lokala bolag.

– Genom en lokal partner får vi snabb expertis om marknaden i stället för att bygga upp en egen verksamhet som skulle gå betydligt långsammare, säger Katie Lampe.

– Vi valde Sellbranch för att de visade stor förståelse för vår plattform och vårt erbjudande till annonsörerna.

Fredrik Sellgren, vd och grundare av Sellbranch, jublar över det nya uppdraget.

– Det är ett jätteuppdrag att hjälpa Twitter in på den nordiska marknaden, säger han till Dagens Media, och fortsätter:

– Annonsörerna är väldigt nyfikna. Alla känner till Twitter och många vill använda kanalen i sin marknadsföring, men hittills har de inte fått någon hjälp att komma igång.

Försäljningen av Twitters annonslösningar startar idag. Sellbranch har börjat rekrytera nya medarbetare för att kunna hantera uppdraget. Fredrik Sellgren räknar med att en handfull personer kommer att jobba heltid med Twitter inom ett år.

De tillgängliga annonsprodukterna är:

• Promoted tweets – sponsrade twitterinlägg som syns i användernas tidslinje och i sökningar.

• Promoted accounts – sponsrade twitterkonton som ger möjlighet att nå många nya följare snabbt.

• Promoted trends – synlighet i trendflödet i 24 timmar, används för att få brett genomslag för ett varumärke eller ämne.

Samtliga produkter är prissatta utifrån performance, annonsören betalar utifrån hur många som engagerat sig.

De som annonserar får även ta del av Twitters analysverktyg som kan användas till att se vad som engagerar användarna, vilka de egna följarna är och hur kampanjerna utvecklar sig.

• Twitter har, enligt egna uppgifter, i dag över 271 miljoner aktiva användare, och nästa 80 procent av dem använder Twitter i mobilen.

• Lokal statistik för Sverige är inte offentlig, men enligt .se:s undersökning "Svenskarna och internet" använder 19 procent av svenskarna Twitter. 6 procent twittrar varje dag.

• Statistik från Nielsen visar att 60 procent av Twitteranvändarna följer minst ett varumärke, och att en av tre som besökt ett varumärke också har köpt något från det varumärket.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SellbranchTwitter

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.