Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Twitter och Facebook oroar svenska chefer

Publicerad: 24 September 2009, 05:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:13

Svenska chefer oroar sig för att produktiviteten minskar när de anställda använder sociala medier.


En ny Europeisk studie, genomförd av analysföretaget Economist intelligence unit, visar att nästan varannan chef ser negativt på att ge anställda större frihet kring användandet av nya medier. Det skriver DN Ekonomi i dag.

Undersökningen baseras på enkätsvar och djupintevjuer med 390 chefer från sju europeiska länder. 18 procent av de tillfrågade cheferna är stationerade i Sverige och de svenska cheferna är främst oroliga för att produktiviteten på arbetsplatsen ska minska.

– Vi blev förvånade, för vi trodde att företagsledarna i första hand skulle vara rädda för att hemlig information skulle spridas. Det är den största risken när man använder sociala medier, säger Raimund Genes, it-expert på Trend micro, som tillsammans med Economist intelligence unit står bakom undersökningen, till DN Ekonomi.

Han delar dock inte de svenska chefernas oro.

– Egentligen har produktiviteten ökat med de nya medierna, i dag har folk med sig jobbet jämt, säger han till DN Ekonomi.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.