Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Twitter kan införa prenumerationsmodell

Publicerad: 24 juli 2020, 09:00

Foto: Public Domain Pictures

Sjunkande annonsintäkter får Twitter att snegla på nya sätt att tjäna pengar.

Ämnen i artikeln:

TwitterPrenumerationer

Janne Naess

janne.naess@dagensmedia.se


När Twitter redovisar sitt andra kvartal i år, har annonsintäkterna fallit med 23 procent (563 miljoner dollar) jämfört med samma kvartal i fjol. Också omsättningen landar lägre: På 683 miljoner dollar, jämfört med 841 miljoner dollar förra året. 

Enligt The Drum tittar nu bolagets vd Jack Dorsey på nya intäktskällor, och har antytt för investerare att en prenumerationsmodell kan vara på väg.

Under coronapandemin har antalet Twitteranvändarare vuxit till 186 miljoner, vilket motsvarar en ökning om 34 procent, skriver tidningen. 

– Vi fokuserar på ökad ekonomisk hållbarhet, och vill försäkra oss om att alla nya intäktskällor fungerar som komplement till våra annonsintäkter. En prenumerationsmodell kan vara ett sådant komplement, säger Jack Dorsey. 

LÄS ÄVEN: Så ska Twitter förbättra relationen med svenska annonsörer 

 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev