Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Twitter – inte bara för journalister

Svenska Twitter består inte längre bara av journalister. ”Tillväxten 2010 är ingenting mot den senaste tidens tillväxt”, säger Hampus Brynolf, chef för digitalstrategi på Intellecta.

Rebecka Lindberg


Publicerad: 07 Maj 2012, 12:48
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:23

Ämnen i artikeln:

IntellectaTwitterFacebook

Journalister är fortfarande överrepresenterade på Twitter, men ord som fotboll, musik och student är numera vanligare än journalist i användarnas beskrivningar.

– Jag tror att kändisar som Jonas Gardell och Magnus Betnér drar folk till twitter. När tidningarna skriver om vad de skriver på Twitter så lockar det användare, säger Hampus Brynolf.

2011, då Intellecta gjorde sin första mätning av Twitter, fanns nästan 100 000 konton och mindre än hälften hade varit aktiva den senaste månaden. Av de numera närmare 300 000 användarna är 170 000 uppdaterade den senaste månaden.

– Det finns många som bara använder Twitter som en feed.

Men det är fortfarande en hög tröskel för nya användare att komma igång med twittrandet, och Hampus Brynolf menar att Twitter behöver sänka den för att nära sig Facebook i storlek.

– På Facebook får man massa förslag på gamla gymnasiekompisar första gången man loggar in, medan på Twitter undrar man vad man ska göra.

Ämnen i artikeln:

IntellectaTwitterFacebook

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.