Få hela storyn
Starta din prenumeration
Digitalt
Publicerad: 23 April 2013, 08:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:48
Twitter har vunnit sin största annonsaffär någonsin.
Det är Financial Times som rapporterar att Twitter har slutit ett avtal med Starcom Mediavest Group, SMG, som har bland andra annonsörsjättarna Procter & Gamble, Walmart, och Coca-Cola på kundlistan.
Affären uppges vara värd "hundratals miljoner dollar", sträcker sig över flera år, och bygger på ett nytt tänk kring Twitters relation till tv-mediet.
– Vi tycker att industrin har fokuserat på fel saker, nämligen att det handlar om ett val mellan Twitter och tv. Det är inte vad vi tror på. Twitter är en brygga, säger Adam Bain, global intäktschef på Twitter, till Financial Times.
En ny studie från Nielsen visar på ett starkt samband mellan en ökad aktivitet på Twitter och högre tv-ratings, vilket bekräftar bilden av att allt fler använder sociala medier samtidigt som de tittar på tv.
SMG och byråns kunder får genom affären tillgång till såväl reklamplats på Twitter som dataunderlag och nya produkter, exempelvis en ”In-tweet mobile survey” som gör det möjligt för företagen att ställa frågor till konsumenterna i realtid.
– Twitter har på mycket kort tid gått från ett experiment till något som är nödvändigt, säger SMG-chefen Laura Desmond till Financial Times.