Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Twitter börjar med reklam

Publicerad: 13 April 2010, 12:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:55

Twitter låter annonsörer betala för att hamna högst upp i sökresultaten.


Efter många rykten och spekulationer om hur Twitter ska tjäna pengar, presenterades idag möjligheten för företag att sponsra tweets.

Modellen, som liknar Googles modell med sponsrade länkar, innebär att företag kan betala för att deras tweets ska hamna högst på söksidorna på Twitter.com.

Bara en sponsrad tweet i taget kommer att synas på söklistan.

Tweetsen kommer vara annonsmärkta, och kommer även att skickas till dem som följer varumärket på Twitter. Sponsrade tweets som ingen väljer att interagera med kommer att tas bort, skriver grundaren Biz Stone på Twitters blogg.

”There is one big difference between a Promoted Tweet and a regular Tweet. Promoted Tweets must meet a higher bar—they must resonate with users”, skriver han.

Först att ansluta sig är Starbucks, Sony Pictures, Red Bull och Virgin America.

Detta är den första fasen av Twitters nya affärsmodell, enligt Biz Stone.

Efter att mottagandet av sponsrade tweets har utvärderats, kommer utökas möjligheterna för annonsörerna.  

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.