Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag05.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Twingly släpper analysverktyg

Publicerad: 2 november 2011, 07:55
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:52

Twingly lanserar Twingly Insight för analys av bloggar. "Ett konventionellt sätt att få veta vad bloggosfären skriver om ditt varumärke", säger Anton Johansson på Twingly.


Det nya verktyget, Twingly Insight, analyserar sökord i bloggar så att det går att få en överblick om vad bloggarna skriver om.

– Det är till för kommunikatörer, omvärldsbevakare och organisationer som har behov av att ta sig an bloggosfären på ett bra sätt, säger Anton Johansson, affärsutvecklare på Twingly.

– Man kan bland annat få reda på vilka som är de mest inflytelserika bloggarna för ett företag, vilka som är de mest engagerade i ens varumärke eller vad som skrivs om konkurrenterna.

Till skillnad från många andra bloggverktyg är det inte ett bevakningstjänst. Twingly Insight söker i data som redan finns.

– Många varumärken håller koll på vad de största bloggarna inom deras nisch skriver om dem. Med Twingly Insight kan man hålla koll på vad alla skriver ens varumärke, även i vanliga bloggar, säger Anton Johansson.

Anton Johansson tror att tjänsten främst kommer att locka dem som redan jobbar mycket med sociala medier, till exempel pr-byråer som hjälper sina kunder att hålla koll på vad som händer i bloggosfären.

– Det är ett konventionellt verktyg som gör det lätt att bli bättre insatt i sociala medier. Många tror att bloggosfären är på dekis, men så är det inte alls. Den är fortfarande en viktig kanal för kommunikatörer.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.