Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Två svenskbyråer till LA

Publicerad: 30 November 2012, 09:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:53

Dagensmedia.se kan berätta digitalbyrån Phosworks öppnar i LA – och att Society 46 planerar att göra samma sak nästa år


Ämnen i artikeln:

B-ReelStoppSociety 46

Sedan tidigare finns flera svenska produktionsbolag som jobbar med digitalt och film i Los Angeles. Stopp, Acne och B-Reel är redan etablerade i underhållningsindustrins huvudstad.

Nu kan dagensmedia.se berätta, kommer nästa våg av svenska digitala produktionsbolag.

Uppsalabaserade Phosworks har precis öppnat sin digitala verksamhet, som styrs från ett gammalt trähus i norra delarna av West Hollywood.

Deras mångåriga uppdrag för speljätten EA blir lokomotivet i satsningen.

– Bolaget som sådant är inte beroende av EA, men basen för att bygga en stor webbdel är till en hel del byggt på EA, som har efterfrågat att vi ska komma närmare dem, säger Ola Diös, vd för Phosworks.

För honom är etableringen i Hollywood en dröm som går i uppfyllelse.

– Det är en väldigt skön puls och stämning och dessutom ett mecka för medier. Vi vill jobba med internationella uppdrag, då är det här man ska vara, säger han.

Phosworks Inc, som LA-delen heter, ska också syssla med film.

Bland de svenska byråerna i LA surrar det om rykten som gör gällande att fler digitala produktionsbolag är på väg till staden.

Society 46, som började som en renodlad digital produktionsbyrå men i dag kallar sig i dag för en ”digital innovationsbyrå” planerar att etablera sig i LA under 2013.

– Förfrågningarna därifrån ökar, både från byråer och från slutkunder, säger vd:n Robin Salazar.

Varför just LA?

–Det finns mycket potential där i och med att hela show biz-segmentet finns där.

När öppnar ni?

– Det har vi inte tagit beslut på. Men vi tittar på att öppna under nästa år.

Bland de digitala byråerna och produktionsbolagen surras det ideligen om etableringar i LA. Men Robin Salazar tror att den osäkra ekonomin har gjort att folk väntar.

– Det är många som har pratat om det, men i och med att detta inte varit det bästa året för byråerna har folk legat lågt.

Läs hela reportaget om det svenska digitalundret i LA i DM Plus. Det finns även i Dagens Medias papperstidning, nummer 20 2012.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

B-ReelStoppSociety 46

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.