Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

TV6-tittare mest aktiva på Instagram

Publicerad: 7 November 2013, 07:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:57

I väntan på att Instagramannonser ska komma till Sverige utvecklar TV6 kreativa sätt att använda fotobloggen.


Ämnen i artikeln:

InstagramTV6Orvesto

I den senaste Orvesto Konsument-mätningen går det att utläsa samband mellan svenskarnas konsumtion av traditionella och sociala medier.

Flest flitiga Instagramanvändare finns bland TV6 tittare, som är 35 procent mer benägna att använda fotobloggen än genomsnittssvensken.

För Jessica Grunewald, onlinechef MTG TV är Instagram ett av flera viktiga kommunikationsverktyg.

– TV6 har en mycket stark närvaro generellt i sociala medier med en aktiv och responsiv målgrupp. Vi har till exempel över 48 000 följare på Facebook.

Hon fortsätter:

– När det kommer till Instagram så använder vi TV6 varumärke som användare men även programmen i sig.

Som exempel nämner hon programmet "112 Aina" som sedan några veckor tillbaka har ett eget Instagramkonto som i dag har över 30 000 användare.

– Vi har integrerat Instagram i själva programmet. Det är ett helt nytt grepp som användarna gillar.

Nyligen dök de första annonserna upp på Instagram. Men annonserna är än så länge bara tillgängliga i USA och enligt Facebook som äger Instagram är det oklart när de kommer till Sverige. 

För MTG TV:s marknadsdirektör Therése Liljedahl är sociala medier en naturlig del av mediemixen när de annonserar för sina varumärken.

– Vi följer naturligtvis utvecklingen med de annonser som nu läggs ut i flödet på Instagram från USA.

LÄS OCKSÅ I DM DIGITAL:

Helen Preutz

Ämnen i artikeln:

InstagramTV6Orvesto

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.