TV4 om Googles GDPR-krav: "Förhoppning att Google respekterar hållningen"

2018-06-01 08:31  
"Det har så klart skapat en del förvirring bland köpare och teknikleverantörer", säger David Matsson om tiden efter att TV4 pausat med Google. Foto: Janne Naess

En vecka efter GDPR – mediehusens beslut om Google står fast. "För de kunder som vill köpa reklamutrymme programmatiskt hos oss har det här stökat till det", säger David Matsson, digital affärschef på TV4, till Dagens Media.

En vecka har gått sedan den omtalade datalagen GDPR trädde i kraft. Som Dagens Media tidigare rapporterat om så går publicisternas bedömning av lagen isär. Medan Bonnier kommer fortsätta samarbeta med Google har konkurrenten Schibsted och TV4 valt att inte gå med på Googles krav om att samla in samtycke från sina användar på begäran av dem.

LÄS MER: Bizkit Havas: "Det är Google som förlorar på det här"

– De juridiska analyser, riskbedömningar och affärsanpassningar vi gör på TV4 för att säkerställa att våra användare och annonsörer kan mötas i en trygg miljö, görs helt oberoende av alla andra aktörer. Vi har i juridisk mening inte någon direkt relation till Google. Google är en underleverantör till våra annonskunder och kan som sådan inte ställa krav på TV4 att ändra vår juridiska bedömning, sade David Matsson, digital affärschef på TV4, till Dagens Media under förra veckan.

Beslutet att inte gå med på Googles krav står fast, säger David Matsson när Dagens Media följer upp efter en vecka.

Vad har beslutet fått för konsekvenser hittills?

– Det har så klart skapat en del förvirring bland köpare och teknikleverantörer. Det går fortfarande att köpa vårt digitala reklamlager via Google, men eftersom vi inte inhämtar något samtycke å Googles vägnar kan våra kunder tyvärr inte köpa reklam hos oss med de egna databaserade styrningar som de ofta vill lägga på. Vi hoppas så klart för våra kunders räkning att det här ska ändras, och det är ändå viktigt att påpeka att det också finns alternativa sätt att köpa programmatiska målgrupper hos oss.

Finns möjligheten att ni kommer att ändra beslutet och välja att börja hämta samtycke åt Google? Vad skulle krävas för det?

– Nej, det har jag mycket svårt att se. Vår affär är strukturerad kring avtal direkt med annonsörer. Google är i det sammanhanget bara ett verktyg för köp och datahantering. Men vi har en dialog med Google om det här, och vår förhoppning är att Google kommer förstå och respektera vår bedömning och hållning, och öppna upp för att göra sina system mer flexibla beroende på vem deras kund vill göra affärer med, och vilken typ av produkter det handlar om.

Vidare säger David Matsson att det inte handlar om att de har blivit "portade" från Google.

– För de kunder som vill köpa reklamutrymme programmatiskt hos oss har det här stökat till det. Jag tror i grunden varken att vi eller Google har något intresse av att försvåra handeln för våra kunder. Men just nu finns tyvärr begränsningar att köpa programmatiskt hos oss i Googles verktyg.

I samband med detta beslutade ni att fem verktyg för tredjepartsmätningar skulle accepteras för annonser. Kvarstår det beslutet?

– För närvarande ja, men vi har också en löpande dialog med flera andra mätaktörer och får in kompletterande GDPR-dokumentation från dem, så det här kan mycket väl komma att förändras och att vi då får in fler aktörer. Till dess är också MMS nya audiencemätningar ett alternativ.

Även Anders Nylander, försäljningsdirektör på Schibsted, säger att man inte omprövat beslutet att pausa med Google men att Schibsted forsätter att driva de dialoger de behöver.

– En tydlig konsekvens är att vi ser en kraftig ökning av köp genom alternativa plattformar av vårt inventory.

Finns möjligheten att ni kommer att ändra beslutet?

– Nej, vi ser inte i nu läget någon som helst anledning att ändra beslutet. Det som skulle få oss att eventuellt ändra vår hållning är om Google skriver på vårt DPA (Dataprotectionagreement).

Hanna Frick

Simon Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt