Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Tv-kanalerna överens om webb-tv-mätningar

Efter en tids dividerande har tv-husen bestämt sig för en ny valuta för webb-tv-tittande.


Publicerad 2010-06-02 09:17
Uppdaterad 2015-12-06 15:48

Ämnen i artikeln:

Webb-tv

Dela artikeln:

Webb-tv-tittandet ökar – men de olika aktörerna har hittills inte lyckats enas om ett gemensamt mätsystem.

Nu har de fyra stora tv-husen SVT, MTG, TV4 och Kanal5/ProSieben beslutat sig för ett system som levereras av MMS.

- Vår ambition är att göra webb-tv mer tv-mässigt, med allt vad det innebär av jämförbarhet, transparens, kvalitetskontroll och förtroende. Vi hoppas att få med både tv-kanaler och webb-tv-sajter utanför broadcastområdet, säger MMS vd Pontus Bergdahl i en pressrelease.

Mätningarna genomförs med teknik från Nedstat, som installeras i tv-husens webb-tv-spelare. Därefter samlar MMS siffrorna i en databas, som ska komplettera andra mätningar som Kia-index och Orvesto Internet.

Webb-tv-spottar mäts inte – i alla fall inte än och de första tittarsiffrorna dyker upp efter sommaren. På sikt vill MMS även koppla på målgruppsinformation med hjälp av en mätpanel.

Som Dagensmedia.se tidigare berättat har även TNS Sifo och Nielsen Online visat intresse för att genomföra webb-mätningar.

Martin Schori

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.