Digitalt
Tv Dags görs om i grunden – nysatsning på poddar och nyhetsbrev väntar
Publicerad: 21 maj 2021, 11:16
Tv Dags görs om och grundaren satsar på poddar och nyhetsbrev. Foto: Skärmdump
Sajten Tv Dags lanserades 2013 och publicerar recensioner och artiklar om tv, film och serier. Nu görs sajten och konceptet om i grunden. ”Vi har nått vägs ände med det gamla”, säger chefredaktören Björn Finér.
Bland annat försvinner tablåapparna från IOS och Android, då redaktionen av ekonomiska skäl inte längre har ett eget tech-team som kan utveckla apparna och ge dem support, enligt sajtens chefredaktör Björn Finér.
– Vi hade nått vägs ände med det gamla. Vi har kunnat överleva som oberoende aktör tack vare en mix av redaktionell kvalitet på sajten och tablå-appar för iOS och Android som haft många användare och bra annonsintäkter. Men de ekonomiska förutsättningarna har försvagats efterhand, och vi har inte längre kapacitet att utveckla eller ge support för apparna. Och i förlängningen drabbas även sajten, både direkt ekonomiskt och av bristen på ny innovation. Så vad finns då kvar? Jo, vårt redaktionella renommé, säger Björn Finér till Dagens Media.
Björn Finér är chefredaktör för Tv Dags och säger att det kommer ske stora förändringar både vad gäller sajten och helhetskonceptet. Foto: Tv Dags
Sajten ska leva vidare men uppdateringarna bli färre. Merparten av den redaktionella verksamheten flyttas dock till andra plattformar.
Tv Dags satsar bland annat på nyhetsbrevstjänsten Revue, som köptes upp av Twitter i vintras. Via tjänsten ska bolaget leverera exklusiva nyhetsbrev som görs av sajtens grundare Kjell Häglund med fokus på tv-kritik.
– Vi slutar publicera vårt redaktionella material som inlägg på sajten. Varje söndag gör vi utskick till alla våra läsare som väljer att signa upp, i form av en mikrosajt om den gångna tv-veckan. Väldigt subjektivt och vasst, av Kjell Häglund. Parallellt utvecklar vi Facebooksidan så att den också innehåller mycket mer originalmaterial och interaktivitet. Vår tredje pelare blir poddarna, där vi även har nya koncept på gång jämte dem som redan rullar. Men där har vi en längre startsträcka, vi siktar mot senare delen av året. Vi funderar också på att göra våra recap-eftersnack i Clubhouse-format, säger Björn Finér.
Brevet ska skickas ut på söndagar. Kjell Häglund är till vardags numera editorial director på kommunikationsbyrån Make Your Mark och skriver krönikor i SvD samt opinionsdrivande om kultur i bland annat Aftonbladet och Göteborgs-Posten.
Utöver nyhetsbreven ska Tv Dags även satsa på poddar, både befintliga och nya. Det blir även ett större fokus på publicering i sociala medier än tidigare, med fokus på Facebook.
Inspiration har hämtats från amerikanska mediehus, exempelvis The Bulwark som jobbar med poddar, nyhetsbrev som frontkanaler och Revue, enligt Björn Finér. Nyhetsbrevet och annat mer exklusivt innehåll ska vara knutet till en prenumerationstjänst – medan merparten av poddarna även fortsättningsvis förblir kostnadsfria, uppger han.
Vad är målet med satsningen?
– Att vår specifika, subjektiva form av tv-journalistik fortlever, helt enkelt. Eftersom vi inte längre har samma annonsintäktsnivåer som tidigare kommer vi att behöva pröva oss fram mer, och lära oss bli oberoende av egen teknik.