Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Turkiet kräver att Google byter annonsstrategi

Publicerad: 16 November 2020, 08:18

Google har 60 dagar på sig att överklaga beslutet.

Foto: Pixabay

Ett halvår. Så lång tid ger den turkiska konkurrensmyndigheten Google att ändra sin strategi för annonsering.


Ämnen i artikeln:

Google

Inom sex månader ska Google ha förändrat sitt förhållningssätt mot annonsörer. Det kräver den turkiska konkurrensmyndigheten, skriver Engadget och hänvisar till Arab News.

Utöver det ska techjätten hosta upp motsvarande omkring 220 miljoner kronor i böter för att Google, enligt konkurrensmyndigheten, har missbrukat sin dominerande ställning. Det eftersom Google lyft ur företag ur sökresultatet som inte anses dra in tillräckligt med annonspengar åt Google.

Google har nu 60 dagar på sig att överklaga beslutet. Risken – om sökjätten inte går konkurrensmyndigheten till mötes – är att tjänsten förbjuds i Turkiet.

Dagens Media har tidigare rapporterat om att sociala medier-jättar som Facebook, Instagram och Twitter har fått miljonböter i Turkiet. Det för att de inte har utsett en lokal representant som ser till att bolagen följer de lagar och regler som finns i Turkiet

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Google

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.