Tungt för Twitter – uppåt för Apple

2015-10-28 08:19 Erik Wisterberg  

Apples vinst ökar kraftigt medan Twitter fortsätter att ha svårt att locka nya användare.

I går kväll, svensk tid, släppte Apple sin rapport för årets tredje kvartal. Vinsten ökade med 31 procent, jämfört med samma period förra året, och landade på 11,1 miljarder dollar (motsvarande 94 miljarder kronor). Det totala intäkterna steg med 22 procent, och enligt The New York Times överträffade rapporten förväntningarna från Wall Streets analytiker.

Framför allt är det försäljningen av Iphone som ligger bakom siffrorna. Surfplattan Ipad fortsätter att sälja sämre. Försäljningen av den hajpade smarta klockan Apple Watch redovisas inte.

Nyligen gick Apple ut med siffror för sina nya musiktjänst, Apple Music, som enligt bolaget ska ha nått 6,5 miljoner betalande användare.

Dagens Media har tidigare berättat att Twitters tillväxt i Sverige i stort sett helt har stannat av. Det sociala nätverket har liknande problem på global nivå. Grundaren Jack Dorsey tog nyligen över vd-stolen och tidigare tidigare i oktober kom beskedet att över 300 anställda – åtta procent av personalstyrkan – ska sparkas.

Även Twitter släppte i går sin rapport, som fick aktien att rasa.

Enligt DI Digital har Twitter nu 320 miljoner månatliga aktiva användare. Det är en ökning med 11 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Sett till föregående kvartal i år ökade användarantalet dock med blott fyra miljoner användare.

Twitter fortsätter också att gå med förlust.

Jack Dorsey hoppas nu bland annat på ”Twitter Moments”, som beskrivits som den största förändringen sedan starten.

I korthet innebär Twitter Moments att användarna ska kunna följa exempelvis nyhetshändelser via ett kurerat flöde av tweets, videos och annat material. Det är ett tydligt brott mot den kronologiska flöde som hittills har varit Twitters kännetecken.

– Moments representerar ett fundamentalt skifte i hur vi tänker. Det ifrågasätter den omvända kronologiska tidslinjen på Twitter. Moments är en vågad ny upplevelse som jag tror ifrågasätter många av våra fundament. Moments är del av att göra Twitter bättre och lättare att förstå. Det kommer många fler sådana nya delar under det kommande året”, sa Jack Dorsey under ett resultatsamtal i samband med kvartalsrapporten, enligt DI Digital.

LÄS ÄVEN:

Hampus Brynolf: ”Twitter står i stort sett still”

 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt