Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Tunga annonsörer pausar Twitter-annonsering

Publicerad: 4 november 2022, 07:58

Elon Musk.

Foto: Carina Johansen/NTB/TTGodofredo A. Vásquez/AP/TT

Elon Musk är inte värd allt krångel. De menar marknadsförare som Ad Age har pratat med och nu pausar flera internationella varumärken sina annonskampanjer på Twitter.

Ämnen i artikeln:

TwitterElonReklamNyheter

Joakim Wedholm

joakim.wedholm@dagensmedia.se


På måndagen gick IPG:s Mediabrands ut och rekommenderade sina kunder att pausa all sin annonsering på Twitter. Rekommendationen kom efter att Elon Musk tog över bolaget och hans ägarskap ska ha dragit till sig troll och konton som sprider hat. Mediabrands menade att brand safety måste kunna säkerställas innan annonskampanjerna kan återupptas.

LÄS OCKSÅ: Mediebyrå varnar för annonsering på Twitter 

Nu pausar en rad internationella varumärken sina kampanjer på den omtalade plattformen, bland annat Pfizer, Mondelēz, General Mills och General Motors, skriver Ad Age. 

Enligt reklamchefer som tidningen har pratat anonymt litar de inte längre på bolaget efter att Elon Musk sparkat ledningen på Twitter och till följd av att marknadsförare sagt upp sig. Enligt marknadsförare som Ad Age har pratat med är inte Elon Musk värd ”huvudvärken och krånglet” han medför och menar att de kan lägga pengarna på en annan plattform.

Enligt analysföretaget Mikmak visar ny data att annonsspenderingen minskar på Twitter till följd av Musks övertagande.

LÄS OCKSÅ: Elon Musks köp av Twitter klart

 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev