Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

TUI anställer humanoid robot

Bild 1/2  TUI:s nya robot kommer att rapportera till Christopher Riddarsäter på avdelningen Analytics and machine learning. Foto: Tui

I augusti är de lata semesterdagarna över för TUI:s nyanställda robot, som då inleder arbetshösten på huvudkontoret i Stockholm."Den kommer att introduceras precis som alla andra kollegor", säger TUI:s nordiska vd Alexander Huber.


Publicerad 2018-07-17 12:13
Uppdaterad 2018-07-17 12:45

Ämnen i artikeln:

TUI

Dela artikeln:

I augusti får medarbetarna på TUI:s nordiska huvudkontor i Stockholm en ny kollega i en robot som brukar kallas för "Pepper". Robotmodellen, som beskrivs som en ”semi-humanoid robot” är programmerad för att lära sig läsa av människor. I samband med anställningn kommer den att få ett mer "TUI-klingande" namn.

 Alexander Huber som är nordisk vd på TUI, ser fram emot att få välkomna den nya medarbetaren.

– Den kommer att förberedas precis som som alla andra kollegor, med introduktion, årliga mål och uppföljning, säger han till Dagens Media.

Rapportera ska den göra till chefen för Analytics och Machine Learning, Christopher Riddersäter. TUI-Roboten glider inte in på någon räkmacka – utan får nöja sig med enkare arbetsuppgifter till en början.

 – De initiala sysslorna kommer att bestå av att assistera kollegor, bland annat. Det är ju första gången som vi anställer en robot, så det får bli lite test and learn. Den får lära sig hur företaget fungerar till att börja med, och sedan jobba sig upp. Men vi har stora förhoppningar om att den ska kunna avlasta oss och komma till stor nytta framöver.

  Det finns ju en oro för att robotar ska stjäla våra jobb. Vad har man för inställning till den nya medarbetaren på kontoret?

 – Positiva hittills. Automatisering frigör arbetskraft och skapar möjligheter. Det finns många moment som man kan förenkla och många uppgifter som den lämpar sig för, säger Alexander Huber och fortsätter:

 – Förhoppningen är att Roboten ska kunna bidra till en bättre upplevelse för både kunder och medarbetare på sikt.

Finns det några risker med att ha en robot på kontoret?

Bra fråga, inte spontant vad jag kan se. Den digitala lärokurvan har varit en framgångsfaktor de senaste åren, och att lära sig genom att testa sig fram.

Har den en provanställning först, precis som alla andra?

– Det borde den ju ha. Jag får titta i kontraktet med robotleverantören.

Hur viktigt är AI och Machine Learning för TUI?

– Jätteviktigt. Personalisering och att vara relevant för kunden är det enda sättet att möta framtiden, och i det är robotar en del av en spännande utveckling. Det är ju just på avdelningen för Analytics och Machine learning som roboten kommer att arbeta. 

Kommer ni att anställa fler robotar om den här sköter sig?

– Det är en intressant tanke, vi har ju fler kontor, och rent teoretiskt så skulle de kunna arbeta både på flygplatser och på våra resemål.

När få den sitt egna namn?

– Detta är ju ett jättestort steg för oss på TUI, att anställa vår första Robot. Vi kommer med all säkerhet att anordna en tillställning för det.

Alexander Huber, som är nordisk vd på TUI, ser fram emot att välkomna den nya medarbetaren i höst. Foto: TUI

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.