Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag15.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Tufft annonsklimat drabbar Mediaplanet

Publicerad: 25 juli 2013, 04:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:39

Content marketingbolaget Mediaplanets rörelseresultat förblev stabilt under 2012 medan omsättningen minskade.


Media Planets omsättning för 2012 landade på 377 miljoner kronor. Det är en minskning med 12 procent jämfört med föregående år, vilket främst speglar den globala nedgången på annonsmarknaden.

Rörelseresultatet blev 16,7 miljoner kronor, vilket är en svag ökning jämfört med 16,2 miljoner föregående år.

Sedan starten 2002 har företaget öppnat 22 kontor och finns i dag i 17 länder. Under 2012 öppnades ett nytt kontor i Sydney medan kontoret i Los Angeles stängde. Totalt minskade antalet anställda under 2012 från 349 till 329 personer.

I sin kommentar i årsredovisningen skriver vd:n Richard Båge att företagets ambition är att fortsätta etablera sin digitala produkt på flera marknader och att bibehålla omsättningen för tryckt media.

I en intervju med Dagens Media i samband med öppningen i San Fransisco i våras sade han så här:

– Vår vision är att bli ledande på content marketing inom redaktionell miljö. Vi ser till att ordna en mötesplats för våra läsare och annonsörer via rörligt digitalt eller print.

Helen Preutz

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.