Digitalt presenteras av:

TU dömer ut New York Times nya betalvägg

Nu står det klart hur New York Times betalvägg ska se ut. Men Anna Serner, vd för Tidningsutgivarna, är kritisk.

New York Times har tidigare gett sig i kast med att ta betalt för innehåll på webben. Försöket med "TimesSelect", där en liten del av tidningens innehåll stängdes in, misslyckades dock.

Knappt två år efter lanseringen av "TimesSelect" släpptes innehållet fritt igen.

Men nu försöker de alltså igen. Den 28 mars är det premiär för New York Times länge omtalade betalvägg, som på många sätt skiljer sig från andra mediesajters modell.

Till skillnad från exempelvis brittiska The Times och Sunday Times, som låst in allt material för alla besökare, ska New York Times i stället ta betalt av sajtens mer trogna besökare.

Varje månad får läsarna tillgång till upp till 20 artiklar helt fritt. Därefter erbjuds de tre prenumerationsmöjligheter.

Priset för en digital prenumerationer startar på 15 dollar per månad – men som Newsonomics författare Ken Doctor påpekar på sajten niemanlab.org är det inte ovanligt att tidningar senare justerar sina priser – där läsarna får fri tillgång till sajten och tidningens mobil-app.

För Ipad-användare är prislappen dock snäppet högre. En Ipad-prenumeration ska kosta 20 dollar per månad.

Vill man ha tillgång till allt material – såväl i mobila enheter som på sajten – kostar det 35 dollar per månad. Tidningsprenumeranter får fri tillgång till hela sajten, samt applikationerna.

Tidningen låser dock inte in allt innehåll. Större nyhetshändelser, samt toppnyheterna i applikationerna, ska även i fortsättningen vara fritt.

Anna Serner, vd på Tidningsutgivarna, tror dock inte på tidningens satsning.

– Historien har hittills visat att betalväggar för vanligt nyhetsmaterial inte varit en framgångsrik väg att gå, säger hon.

Anna Serner menar att det finns andra sätt att tjäna pengar på, som exempelvis att betalt för Ipad-prenumerationer eller kring- och fördjupningstjänster, samtidigt som det normala nyhetsflödet hålls öppet som vanligt.

– Jag tror att det är den vägen som vi kommer att se. Det är möjligt att tidningarnas nyhetsflöde tunnas ut, och att de i stället satsar mer på Ipad-appar. Men en betalvägg som den New York Times håller på att etablera nu tror jag inte på, säger Anna Serner, och fortsätter:

– 20 artiklar är inte vad den vanliga nyhetskonsumenten letar efter, utan det löpande nyhetsflödet. Det är det som tidningarna klassiskt sett är bäst på.

Ardalan Samimi

Publicerad 2011-03-18 11.23Uppdaterad 2015-12-06 15.17

Dela artikeln: