Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

TT blir digitala till Almedalen

Publicerad: 22 April 2010, 12:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:53

TT ska knyta ihop de traditionella och de sociala medierna i en digital presstjänst under politikerveckan i Almedalen.


I TT:s digitala presscenter ska på ett och samma ställe finnas TT:s realtidsnyheter, pressmeddelanden, bilder, video, evenemangskalender, tryckta tidningar, sajter, Twitter och bloggar.

– På ett vanligt presscenter har bara journalister tillgång men till oss är också bloggare, informatörer och kommunikatörer välkomna. Det viktigaste med det här initiativet är att vi knyter samman de traditionella medierna och de sociala. I det här nya medielandskapet krävs ett nytt slags mediecenter, säger Therése Olsson, marknadschef på TT-företaget Retriever.

Utöver mediebevakningsföretaget Retriever kommer följande TT-företags tjänster integreras i det digitala presscentret: Scanpix, Nyhetsbyrån TT, TT Monitor, TT Spektra och Svenska Grafikbyrån.

– Folk tänker i allmänhet på TT som enbart en nyhetsbyrå. Det här är ett ypperligt tillfälle att visa bredden i vårt erbjudande.

Det digitala presscentret kan komma att få ett liv också efter Almedalen.

– Går det bra så finns det förstås tankar att kunna återanvända det här vid andra evenemang. Då är ambitionen också att mobilanpassa tjänsten. Fotbolls-VM ligger kanske närmast till hands men inga beslut är tagna.

 

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.