Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

TS lanserar certifiering

Publicerad: 8 Juni 2016, 14:24
Uppdaterad: 8 Juni 2016, 14:39

Varje år betalar annonsörer miljontals kronor för annonser som aldrig syns – läs i senaste numret av Dagens Media om TS certifiering för viewable impressions.


Ämnen i artikeln:

TS

De senaste åren har medievalutan alltmer gått från levererade till synbara annonsexponeringar för digitala annonser. Ändå betalar annonsörer varje år miljontals kronor för annonser som aldrig syns.

Det är TS relativit nybildade affärsområde TS Digital Nordic, som tillsammans med brittiska ABC lanserar en certifiering av nordiska mät- och annonsverktygs förmåga att mäta så kallade ”viewable impressions”.

Syftet med certifieringen är framför allt att skapa transparens och jämförbarhet på marknaden. Dessutom vill man stärka den digitala annonsmarknaden, samt skapa ett högre förtroende.

– Idag kan det skilja så mycket som 30-40 procent mellan exempelvis en annonsörs mätning och en publicistens mätning, trots att de säger sig följa gällande standrad. Det skapar inget förtroende på marknaden, och därför krävs det högre krav som kan ena branschen, säger Lars Björkman, ansvarig på TS Digital Nordic.

Läs mer om TS nya viewability-certifiering i Dagens Medias stora special om viewability och frauds i nummer 11, 2016.

 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

TS

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev