Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag25.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

"Tryckta medier är de stora förlorarna"

Publicerad: 2 November 2011, 04:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:52

Daytona har följt upp fjolårets undersökning om svenskarnas Ipad-vanor. En tredjedel uppger att de slutat helt med kvällstidningar sedan de fick en Ipad.


Ämnen i artikeln:

Daytona

Ipad var 2010 års slagord och sågs som räddningen i mediernas jakt på nya intäkter. Så har det inte riktigt blivit, men det har hänt en hel del sedan "paddan" lanserades i Sverige för ett år sedan.

Det visar digitalbyrån Daytonas uppföljning på förra årets undersökning. Årets Ipad-ägare är betydligt mindre storstadsdominerade och har en jämnare åldersfördelning än i fjol.

– Det är intressant att de allra flesta använder sin Ipad för att surfa snarare än att använda appar, samtidigt som ganska få sajter är Ipad-anpassade. Företag borde anpassa sina sajter för Ipad innan de bygger en app, men det beror så klart också på vad det är för företag, säger Rasmus Sellberg, strateg på Daytona.

Studien fångar Ipad-vanorna hos 1971 personer, som uppgett de har en eller flera iPads i sitt hushåll.

Läsplattan har helt klart förändrat intervjupersonernas medievanor. Två tredjedelar har slutat helt eller minskat sitt datoranvändande efter de blivit Ipad-ägare. Nästan tredjedel av de tillfrågade säger att de slutat läsa kvällstidningar. Motsvarande siffra för dagstidningar är knappt en fjärdedel. Räknar man med de som minskat användandet är andelen drygt hälften för båda medierna.

– Den produkt som framför allt byts ut är datorn. Annars är de tryckta medierna de stora förlorarna, säger Rasmus Sellberg.

Två tredjedelar av intervjupersonerna använder sin Ipad flera gånger varje dag. Populärast är det att använda läsplattan i vardags- eller sovrummet, men nästan en tredjedel använder den ofta eller alltid på toaletten. 

Långt över en tredjedel har över 50 applikationer på sin Ipad. I undersökningen uppger 94 procent att köpt något på sin Ipad.

– Man ser att köpviljan är stark. Många har köpt något för över 1000 kronor och en väldigt stor andel har köpt för över 100 kronor, säger Rasmus Sellberg.

Andra kvartalet i år fanns det 220 000 Ipad-ägare i Sverige, enligt Mediavision, som räknar med att landet har 400 000 Ipad-ägare vid årsskiftet.

Synnöve Almer

Ämnen i artikeln:

Daytona

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.