Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Trögt för Orvesto internet

Publicerad: 14 maj 2009, 08:25
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:31

Utökningen av Sifos Orvesto internetpanel har försenats nästan ett halvår. "Vi fick inte in tillräckligt med kunder", säger Stefan Svanfeldt, affärsområdeschef för internetmätningar på Sifo Research International, men lovar samtidigt en utökning av panelen innan sommaren.


När Orvesto internet lanserades i september förra året bestod panelen av 12 000 personer. Vid årsskiftet skulle panelen fördubblas för att kunna ge tillförlitliga siffror för sajter med under 100 000 unika besökare i veckan. Men panelen har fortfarande inte växt.

- Beslutet är taget att utöka under maj-juni. Anledningen till att det dragit ut på tiden är att vi inte fick in tillräckligt med kunder. Men nu har det börjat röra på sig, säger Stefan Svanfeldt, affärsområdeschef för internetmätningar på Sifo Research International.

Flera sajter, bland annat Di.se, har tidigare uttalat kritik mot att Orvesto internets siffror inte ger en rättvis bild av besökarna. Sveriges största sajt enligt Kia Index, Msn.se, finns inte heller med i mätningen. Fredrik Wallner, ansvarig för Microsoft Advertisning där Msn.se ingår, är fortfarande avvaktande till mätningen.

- Vi stänger absolut inte dörren till Orvesto internet men jag saknar en bredare mätning för hela internet. Det här är ett verktyg för att mäta den svenska webben. Det missar väldigt mycket och blir inga riktiga räckviddssiffror utan blir bara begränsat till betalande medlemmar, säger Fredrik Wallner.

Enligt honom pågår inga konkreta förhandlingar med Sifo om att delta i mätningen. Sammanlagt mäts 280 sajter men långt i från alla visar upp sina siffror officiellt. I den första mätningen som presenterades för augusti 2008 mättes 16 sajter. Sedan dess har en sajt försvunnit från mätningarna och ett antal tillkommit. De två senaste officiella siffrorna har innefattat 21 sajter. Sajterna betalar från 50 000 kronor per år och uppåt beroende på hur stora de är för att vara med i mätningarna.

Att det är få sajter som ingår i mätningen är flera mediebyråer som Dagens Media pratat med också kritiska till. Underlaget som Orvesto internet ger är helt enkelt inte tillräckligt för att få en en bra bild av nätet och därmed kunna göra grundlig kampanjplanering. Panelen är också för liten för att kunna få tillförlitliga siffror för mindre sajter, i dag är det bara Aftonbladet som är så pass stor att sajten kan brytas ner i delsajter.

Men fler sajter är på gång enligt Stefan Svanfeldt.

- Ett 40-tal kunder är på väg in, bland dem syns till exempel Blocket, Spray, Passagen, Blogg.se och Hemnet.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.