Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Trög start för nyaaffärer.se

Publicerad: 27 Oktober 2010, 04:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:34

Denna vecka lanseras Bonnier Tidskrifters Nya Affärer i pappersform. Men trafiken på sajten har ännu inte uppfyllt förväntningarna, enligt uppgift till Dagensmedia.se.


Ämnen i artikeln:

BonnierPrivata AffärerTreBonnier TidskrifterVeckans AffärerUCSEB

På torsdag kommer det första numret av Bonnier Tidskrifters Nya Affärer, en tidning som trycks i 40 000 exemplar och distribueras till Veckans Affärers och Privata Affärers prenumeranter som har anmält intresse.

Sajten drog igång redan i juni och var i princip färdigfinansierad före start då Bonnier tagit in tre sponsorer, eller "partners".

Sponsorerna - Tre, UC och SEB - får förutom exponering på sajten och vid olika event även bidra med experter i artiklar. För det betalar företagen miljonbelopp.

Men nyaaffärer.se har, enligt uppgifter till Dagensmedia.se, hittills inte levererat den trafik som Bonnier lovat sina sponsorer.

Säljarna på Bonnier ska ha uppgett för annonsörerna att sajten borde ha runt 40 000 unika besökare vid det här laget. Inom ett år skulle trafiken vara uppe i så mycket som 100 000. I själva verket ska trafiken vara nere i 5 000 besökare vissa veckor.

Bonnier själva lägger locket på - och vill inte avslöja nyaaffärer.ses trafiksiffror. Inte heller är sajten Kia-listad.

– Det går framåt. Vi hade gärna hoppats att det gick ännu bättre men vi håller på med detta nu. Vi jobbar med nyhetsbrev, våra andra sajter och våra samarbetspartners för att bygga trafik. Målet är att vi ska finnas på Kia så småningom, säger redaktören Mikael Zackrisson.

Han säger också att Bonniers egna mätningar visar att runt 70 000 per vecka ser innehållet på nyaaffärer.se. Men då räknar han in dem som endast sett en puff för nyaaffärer.ses material på systersajterna va.se och privataaffärer.se. Det betyder alltså inte att besökarna klickat eller gått in på sajten.

– Vi har också ett nyhetsbrev som går ut till 20 000 personer varje vecka, säger Mikael Zackrisson.

Sannolikt har sponsorerna en klausul i kontraktet som gör att Nya Affärer kan bli återbetalningsskyldiga om de inte uppfyller de ställda målen.

 – Jag kan inte diskutera det. När man skriver såna här avtal finns det alltid skyldigheter men det handlar främst om marknadsföring, säger Mikael Zackrisson.

Roland Sigbladh, marknadschef på UC, vill inte heller kommentera avtalet.

Jag kan inte svara på vilka affärsmässiga villkor vi har satt upp, säger han.

Är ni nöjda med siffrorna hittills?

– Det är en ny sajt och det tar tid att bygga upp trafik. Men utvecklingen ser bra ut, säger Roland Sigbladh.

Även Tre säger sig vara nöjda med samarbetet.

– Om vi hade kunnat backa bandet hade vi gjort det igen. Vi tittar inte bara på trafiksiffror utan ser till helheten. Det är också först nu som de stora eventen, som Årets entreprenör och mentorskapet drar igång, säger Erik Hörnfelt på Tre.

Roland Sigbladh förklarar varför UC gick in i projektet:

– Nya Affärer vänder sig till målgruppen entreprenörer och vi vill vara med och bidra till att det ska finnas fler framgångsrika företagare. Dessutom är det seriösa aktörer bakom, säger han till Dagensmedia.se.

Ingen av sponsorerna vill berätta hur mycket pengar som de har investerat i Nya Affärer.

– Men det är väl använda pengar, säger Erik Hörnfeldt.

Martin Schori


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.