Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Trendbrottet: Tillväxten för adblockers stoppad

Publicerad: 18 Februari 2016, 12:00
Uppdaterad: 29 Februari 2016, 14:43

Efter en explosionsartad tillväxt – nu har adblockersanvändandet planat ut. Det visar siffror som TNS Sifo har tagit fram exklusivt för Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

AdblockersOrvesto Konsument

Varför försvinner en stor del av sidvisningarna när annonsexponeringarna räknas ihop? Den frågan ställer sig just nu medarbetare på de svenska mediernas trafficavdelningar.

Ett givet svar är adblockers, programvara som – ofta via tillägg i användarnas webbläsare – blockerar alla annonser på mediernas sajter. Att problemet finns, och att det är ett allvarligt hot mot intäkterna, är de flesta medieföretag överens om. Hur stort problemet faktiskt är vet ingen.

Enligt nya skräcksiffror från analysföretaget Mediavision har hela 39 procent adblockers på antingen dator, telefon eller surfplatta. I åldersgruppen 15-24 år uppger 65 procent att de använder adblockers, enligt Mediavision. Givet tidigare mätningar från anndar aktörer tyder Mediavisions siffror på att användandet ökar fort. Mediavisions senaste siffror är på grund av metodoligiska skäl inte jämförbara med deras tidigare mätnignar.

Dagens Media kan i dag komma med ett efterlängtat för landets pressade mediehus.

Färska siffror som TNS Sifo på uppdrag av Dagens Media har brutit ur sin mastodontundersökning Orvesto konsument (2015:3) visar att den skarpa tillväxten av adblockers är bruten för första gången sedan fenomenet började mätas.

– Under ett och ett halvt år har vi haft en ganska explosiv utveckling. Men efter en kraftig ökning har det nu stannat av, säger Peter Callius, affärsområdeschef för TNS Sifos mediadel.

En förklaring till diskrepansen mellan de båda undersökningarna kan vara att Mediavision ställer sina frågor via webben, vilket kan få följden att de svarande är mer tekniskt bevandrade. TNS Sifos Orvestoundersökning är postal.

På flera viktiga punkter är bilden dock samstämmig:

1. Adblockers är vanligast i datorer. Smarta telefoner och surfplattor är – än så länge – relativt fredade.

2. Män använder adblockers mer än kvinnor.

3. Ju yngre målgrupp desto mer adblockers.

– Användandet av adblockers dubbleras för varje generation, säger Peter Callius.

Sugen på att veta mer? I Dagens Medias tidning #3 2016 kan du läsa mer om adblockers och se de exakta siffrorna över användandet i olika målgrupper. Där får du också veta hur adblockers skapar "internetspöken" genom att slå ut mediernas webbstatistikprogram.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

AdblockersOrvesto Konsument

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.