Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

Tre tips – så hanterar du tonårsflykten från Facebook

Dagens Medias bloggare Emma Blom: "Media älskar verkligen att rapportera om att folk slutar använda Facebook".

I sitt senaste blogginlägg tar Social Industries vd Emma Blom upp medias kärlek inför att skriva om tonårsflykten från Facebook:

"Nu har det aktualiserats igen. Amerikanska Pew Research Center har gjort en studie som fått stor spridning världen över. Studien visar att endast tio procent av amerikanska tonåringar använder Facebook mest. Alltså va? Det är ju SKYHÖGT! Det finns ungefär – otroligt grovt räknat – 50 miljoner amerikanska tonåringar. Fem miljoner av dem använder Facebook som sin mesta sociala plattform. Otroligt ju!"

Emma Blom ger annonsörer sina tre bästa råd för att hantera rädslan för ungas Facebookflykt. Bland annat skriver hon:

"Facebooks data borde lära dig saker om din målgrupp som du sedan kan ta med in i plattformar som inte erbjuder samma möjlighet till tracking i realtid. Och som framför allt inte erbjuder samma möjlighet att mäta hur människor faktiskt tar emot ditt innehåll. Nu kan en sluta testa content i fokusgrupper och testa på Facebook istället. Och de modiga tar med sig det de lär sig ut i varenda aktivitet som ska kommuniceras vare sig huvudkanalen är Facebook eller inte".

Läs hela inlägget på Emma Bloms blogg på Dagens Media: 3 tips apropå tonårsflykten från Facebook.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2018-06-05 09.13Uppdaterad 2018-06-26 11.55

Dela artikeln: