torsdag8 juni

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Tre lanserar adblockers i Europa – Sverige tackar nej

Publicerad: 23 februari 2016, 12:45

Nu lanserar Adblocker Plus en lite oväntad tjänst – som är menad att placera fler annonser på skärmen, kallad ”Acceptable Ads Platform”.

Tre ska tillsammans med det israeliska bolaget Shine, lansera adblockers på operatörsnivå. Men svenska Tre uppger att bolaget inte ska blockera annonser.

Ämnen i artikeln:

AdblockersTre

JH


Apple var först ut, strax därefter Samsung och nu väljer även Tre att hoppa på adblock-tåget.

Syftet, enligt ett pressmeddelande från Tre Storbritannien, är att ge kunderna mer kontroll, valfrihet och insyn i vad de får. Kundernas integritet och säkerhet ska värnas och de ska också skyddas mot störande annonser som lätt kan irritera.

Konkret innebär Tres drag att adblockers på operatörsnivå blir ett nytt hot mot mediernas annonsaffär.– Vi har olika ägarstrukturer och jobbar väldigt olika, säger Kamran Alemdar, presschef på Tre Sverige till Dagens Media.

Enligt Adage ska Tres adblockerlösning initialt lanseras i Italien och Storbritannien och sedan rulla ut i Tre:s Europagrupp som inkluderar Österrike, Danmark och Sverige. Totalt handlar det om 30 miljoner användare.

Men enligt Kamran Alemdar så stämmer inte uppgiften om att Tres adblockerlösning ska lanseras i Sverige.

– Det finns inga planer på att Tre Sverige kommer att lansera annonsblockering. Det här är Storbritanniens och Italiens grej och har ingenting med Sverige att göra, säger han.

Detta innebär att Sveriges Mediehus fortfarande har möjlighet att erbjuda sina annonsörer samma läs- och tittarsiffror som tidigare från operatören.

Men för Storbritannien vars siffror kommer att sjunka på grund av adblockers, så kan det även påverka Mediehusens digitala intäkter.

Tres brittiske marknadschef Tom Malleschitz har en annan uppfattning och ser inte implementeringen som ett problem för Mediehusen. – Vårt mål med att arbeta med Shine är inte att eliminera mobilannonsering, som ofta är intressant och fördelaktig för våra kunder. Industrin måste istället börja arbeta tillsammans för att ge kunderna mobilannonser de vill och kan dra nytta av, säger han i ett pressmeddelande.

På frågan om vad Kamran Alemdar personligen tycker om initiativet svarar han att det helt beror på hur man väljer att implementera det.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev