Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Traditionella medier favorit bland informatörer

Publicerad: 5 Maj 2011, 05:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:12

Svenska infoproffs satsar mest resurser på traditionella medier. Sökmotoroptimering blir också allt viktigare i pr-arbetet. Det visar en färsk undersökning.


Ämnen i artikeln:

Cision

Det är Cision som genomfört undersökningen bland svenska informationsproffsen och journalister.

Syftet var bland annat att ta reda på om sökmotoroptimering tagit klivet från it- till informationsavdelningen och vilka kanaler som ökar mest när det gäller pr- och information.

Man ville också undersöka vilka sociala medier som informatörerna satsar mest resurser på och hur journalister uppskattar att få information.

Efter undersökningen har Cision dragit följande slutsatser:

Slutsatser:

* Svenska infoproffsen satsar mest resurser på traditionella medier medan satsningarna på sociala medier, egna digitala kanaler och sökmotoroptimering kommer att öka mest under 2011. Allt färre satsar dock på trycksaker.

* Facebook är mest omhudlat av de sociala medierna. En majoritet anger att de kommer att öka satsningarna på Facebook under 2011, samtidigt som det redan idag satsas mest resurser på just Facebook bland sociala medier.

* Informatörernas arbete med medierelationer matchar det sätt som journalisterna vill bli kontaktade på. Vanligast är att skicka pressmeddelanden, ge nyhetstips samt anordna olika typer av pressmöten. Något som hälften av journalisterna säger att de upplever som positivt.

* Google är överlägset det digitala researchverktyg som journalister anger som viktigast. Men även Wikipedia är viktigt. Detta kan jämföras med att 45 procent av kommunikatörerna svarar att de inte arbetar med Wikipedia samt att de som gör det anger att de satsar lite resurser på Wikipedia jämfört med andra sociala medier.

* En majoritet av informationsproffsen anger att de arbetar med sökmotorsoptimering som en del av PR-arbetet, även om ett stort antal säger att de än så länge enbart experimenterar.

Samtidigt visar undersökningen att traditionella medier fortfarande är informatörernas favorit och att journalisterna fortfarande uppskattar pressmeddelanden.

Undersökningen genomfördes i mars 2011 och var utformad som en internetbaserad enkät riktad till kommunikatörer och journalister. Totalt sett svarade 284 kommunikatörer och 249 journalister på enkäten.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Cision

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.