Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Tradedoubler backar

Publicerad: 27 Juli 2012, 07:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:15

Tradedoublers senaste delårsrapport visar att företaget minskat både sin nettoomsättning och sitt rörelseresultat under 2012.


Ämnen i artikeln:

Tradedoubler

Det digitala marknadsföringsbolaget Tradedoubler minskade sitt rörelseresultat med hela 83 procent under första halvåret 2012, visar bolagets delårsrapport. Resultatet för halvåret hamnar på 9,9 miljoner kronor, jämfört med 57,1 miljoner kronor för motsvarande period 2011.

Koncernens nettoomsättning minskade också, dock endast med 4 procent, och landade på 1 213,9 miljoner kronor 2012.

Resultatet per aktie hamnade på -0,02 kronor per aktie, jämför med 0,8 kronor per aktie 2011.

Urban Gillström, avgående vd och koncernchef, skriver i delårsrapporten att siffrorna i rapporten färgas av det ekonomiska klimatet i södra Europa, vilket leder till en lägre aktivitet bland annonsörer.

Han skriver även att en svag konsumtion har lett till att intäkterna minskat i koncernens näst största sektor, Shopping & Retail.

Framöver ska företaget enligt rapporten bland annat försöka stärka sin position på den tyska marknaden samt satsa ännu mer på mobila kanaler.

"I snitt 5,7 procent av trafiken i vårt nätverk i de olika länderna kommer idag från mobila enheter, vilket är mer än dubbelt så mycket som för ett år sedan. Konsumentbeteendet är annorlunda i mobilen än vid datorn, vilket gör att marknadsaktiviteter också behöver utformas annorlunda än i traditionell e-handel. Vi anpassar vår teknologi och arbetar tillsammans med flera kunder för att skapa bättre affärer även här", skriver Urban Gillström i rapporten.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Tradedoubler

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.