Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Tolv störande annonser som snart ryker i Google Chrome

Från och med juli kommer Google blockera annonser som inte följer Better Ads Standards.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Publicerad: 10 Januari 2019, 07:38

Ämnen i artikeln:

digitaltMobil

Från och med sommaren blockeras dessa 12 annonsformat i Google Chrome.

Foto: Coalition for better Ads

Tolv annonstyper kommer att blockeras i Google Chrome från och med juli 2019.

Gemensamt för dessa är att de inte följer Better Ads Standards, som tagits fram av Coalition for better Ads, som Google är medgrundare av.

Bland annonsformaten som filtreras bort återfinns format som pop-ups och videoannonser med autostart, med ljud. Publicister som verifierat sina sajter i Google Search Console kommer att få notiser för både desktop och mobila webbplatser om man bryter mot standarden, skriver Dagens Analys.

Förra året införde Google Chrome möjligheten att blockera eller filtrera bort störande annonser som inte följer Better Ads Standards. Från och med i sommar är de alltså ett minne blott. Better Ads Standards gäller över hela världen.

Ämnen i artikeln:

digitaltMobil

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.