Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Tjock.se om rekordökningen: "Jättetrevlig bonus"

Publicerad: 23 januari 2014, 08:36
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:50

På en vecka ökade Tjock.se med 600 procent. En reklamfilm som fick viral spridning är förklaringen.


I mars startade Bonnier Tidskrifter sajten Tjock.se, för män som "nördar ner sig i köket, vet allt om öl, njuter av att köpa verktyg och för vilka en cykel inte bara är ett sätt att ta sig till jobbet på".

Från att ha haft runt 40 000 unika besök i veckan slog sajten besöksrekord under vecka två, med 250 954 unika besök – en ökning på 600 procent, enligt siffror från Kia Index.

Förklaringen är en reklamfilm om trafiksäkerhet som lades upp på sajten och fick viral spridning via Facebook.

– Den fick enorm spridning, jag tror att vi är uppe i 46 000 likes på artikeln på Facebook. Det beror mycket på tajming och att man är först. Det är extra kul när det tar snurr så det blev en jättetrevlig bonus för oss, säger Roger Åberg, chefredaktör på Tjock.se till Dagens Media.

Hur ska ni toppa det här?

– Det blir svårt, men veckan efter hade vi fortfarande bra siffror. Nu har vi ett mål att sträva efter, det är bara att köra vidare.

Efter att ha varit igång i snart ett år är Roger Åberg nöjd över Tjock.se:s utveckling.

– Det går riktigt bra, vi ligger på väldigt stabila nivåer och behöver inte kämpa för det dagliga. Målet är att öka trafiken och antal sidvisningar och att få in nya skribenter till specialområden. Vi vill bredda oss och skriva mer om mat, cyklar och actionsport – och kanske serier.

När ni startade var konkurrenterna skeptiska. Hur ser du på konkurrensen idag?

– Vi är lite olika från King och Café, framförallt eftersom vi väljer nätet först. Jag skulle vilja att det fanns fler konkurrenter, vi tycker att vi är jävligt bra. Det har saknats den typen av innehåll som vi gör i Sverige.

Hur har intresset från annonsörerna varit?

– Annonsörer finns det gott om, där passar vi in. Än så länge har det mest varit bryggerier och modeföretag men vi hoppas bredda oss och få in fler kategorier, säger Roger Åberg.

Se reklamfilmen som fick viral spridning här:

<iframe width="442" height="249" src="//www.youtube.com/embed/bvLaTupw-hk" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev