Tjeckien sätter stopp för sänkning av digitalmomsen

2017-06-19 13:49 Amanda Törner  

Tjeckien sade nej till en sänkning av digitalmomsen när EU:s Ekofinråd möttes i fredags. "Frustrerande att ett enda land kan sätta stopp för en förändring som det finns ett oerhört stort engagemang för", säger Kerstin Neld, vd på Sveriges Tidskrifter.

I fredags samlades EU:s finans- och finansmarknadsministrar i Ekofinrådet i Luxemburg, för att bland annat diskutera frågan om sänkning av den omdebatterade digitalmomsen. Eftersom att det handlar om en skattefråga krävs det att alla medlemsstater är eniga för att ett beslut ska kunna tas.

Enligt Förläggareföreningen var förväntingarna att medlemsländerna skulle lyckas enas under mötet. Så blev dock inte fallet. Tjeckien sade som enda land nej till en sänkning, vilket innebär att frågan flyttas fram och kommer att behandlas under Estlands ordförandeskap.

Kerstin Neld, vd på Sveriges Tidskrifter, ser det som ett bakslag.

– Tjeckien använder det här som ett utspel för ett annat momsbeslut som de vill få till. Det är såklart demokratiskt att alla måste vara överens, men det är samtidigt frustrerande att ett enda land kan stätta stopp för en förändring som det finns ett oerhört stort engagemang för i EU:s medlemsländer, bland annat hos oss i Sverige, säger hon till Dagens Media.

Från den svenska regeringens håll har det funnits stort stöd för en teknikneutral moms. Kultur- och demokratiminsiter Alice Bah Kuhnke och finansminister Magdalena Andersson lovade i en artikel på DN debatt i januari att försöka se till att förändringen genomförs så fort som möjligt.

"Bakom utvecklingen på mediemarknaden ligger en ekonomisk verklighet där intäkterna för den tryckta pressen sjunker drastiskt, samtidigt som de inte ersätts av intäkter i den digitala verkligheten", skrev de i debattartikeln.

– Men vi kan ju inte få till någon förändring utan att EU har ändrat i det gamla momsdirektivet. Tills det har gått igenom på EU-nivå sitter alltså våra politiker med händerna bakbundna, fortsätter Kerstin Neld.

"Inte säkert att frågan blir lika högt prioriterad"

Det var i början av december som EU-kommissionen lade förslaget att göra det möjligt för medlemsländerna att sänka momsen på digitala tidningar och böcker. I dag ligger momssatsen för tryckta böcker och tidningar på sex procent, medan momssatsen för samma produkter i digital utgåva ligger på 25 procent.

Förslaget väkomnades av både Tidningsutgivarna och Sveriges Tidskrifter, som ansett att momsen för tryckta och digitala tidskrifter är ojämlik.

Kerstin Neld säger att frågan om digitalmomsen nu riskerar att bli en del av en mycket större momsreform, och därmed dra ut längre på tiden.

– Det är väldigt synd, i och med att vi är många från branschen i Sverige som har jobbat hårt för att få till en sänkning i flera år. Det har man gjort även från Bryssels håll. Malta har varit väldigt tydliga med att man ville nå ett beslut, men nu när Estland tar över ordförandeskapet i finansrådet är det inte heller säkert att frågan blir lika högt prioriterad.

Även Jeanette Gustafsdotter, vd på TU, beklagar att man inte kunde nå ett beslut.

– Detta är en ödesfråga för medierna, säger hon till Medievärlden.

Kommande rådsmöten under Estlands presidentskap är planerade till den 11 och 24 juli. Om digitalmomsen står på agendan är dock oklart.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt