Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Tittarna räds lång webb-reklamfilm

Publicerad: 26 Augusti 2011, 03:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:01

Nio av tio tittare ser klart en 15 sekunders reklamfilm på webb-tv. Det är resultatet i en tittarstudie.


Ämnen i artikeln:

Smartclip

Videoannonsnätverket Smartclip och reklamteknikföretaget Eyewonder har studerat hur reklamen påverkar tittarbeteendet i webb-tv.

– Vi ser en tydlig koppling mellan längden på reklamfilmen och view-through rate, säger Magnus Hultman, strategichef för Smartclip i Norden, i ett pressmeddelande.

Ungefär 90 procent av tittarna ser klart en 15 sekunders reklamfilm, medan en film på 30 sekunder bara ses klart av 78 procent.

Studien är genomförd på svenska reklamfilmskampanjer som gått i Smartclips nätverk under första kvartalet 2011.

Dagensmedia.se skrev i dagarna om en amerikansk undersökning från Freewheel, som kom bland annat kom fram till att reklam i början av programmen skrämde bort en fjärdedel av tittarna.

Synnöve Almer

Ämnen i artikeln:

Smartclip

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.