Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Times i avtal med svenska Shootitlive

Publicerad: 2 Maj 2011, 11:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:12

Det svenska teknikföretaget Shootitlive – som säljer lösningar för livepublicering av bilder på nätet – har tecknat ett avtal med anrika The Times.


Det var under det kungliga bröllopet mellan prins William och Catherine Middleton som Shootitlive användes av The Times för första gången.

Totalt sett var det tio olika fotografer som publicerade foton under dagen.

– Fredagen var inte bara en historisk dag för prins William och Catherine Middleton, det är också en historisk dag för The Times när det gäller foto, säger Paul Sanders, fotoredaktör på The Times i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Den här banbrytande teknologin har inte använts av någon annan brittisk tidning tidigare men jag vet att det här är framtiden för foto på webben.

Avtalet innebär dessutom att Shootitlive får sin första kund utanför Norden.

– The Times har visat vägen när det gäller framtidens foto-teknik och genom att arbeta med Shootitlive kommer de fortsätta att vara banbrytande, säger Martin Levy, grundare och vd för Shootitlive.

Shootitlive siktar också på att etablera sig i Tyskland och Frankrike. Några avtal är inte klara, men flera är på gång enligt Martin Levy.

– Därför är vi jätteglada över att The Times blev den första kunden. Våra svenska kunder är så klart stora och kända men The Times vet ju nästan alla vad det är för tidning. Då blir det så klart ännu lättare att expandera till nya marknader, säger han och fortsätter:

– Livepublicering är något som svenska tidningar arbetat med länge, men utanför Norden är det här rätt nytt. De har ett litet annat tänk och vill spara det bästa till papperstidningen, men vi kommer se samma resa även utanför Norden.

I Sverige har Shootitlive bland annat avtal med Aftonbladet och Expressen.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.