Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Tiktok och Youtube i Aftonbladets valbevakning

Publicerad: 30 maj 2022, 12:12

Aftonbladet ska bland annat använda Tiktok och Youtube för att nå förstagångsväljare.

Aftonbladet vill nå en yngre målgrupp med bevakningen inför årets riksdagsval.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetNyheter

Idag, måndag, släpper Aftonbladet en valsajt där all rapportering inför valet samlas. Utöver nyhetsflödet innehåller valsajten grafik över opinionsläget och video som ska förklara och förenkla. Användarnas ges även möjlighet att bygga sin drömregering.

Dessutom innehåller sajten analyser av Aftonbladets politiska kommentatorer Lena Mellin, My Rohwedder och ekonomijournalisten Andreas Cervenka.

– Det här valåret kraftsamlar vi kring nyhetsjournalistiken. Vi ska självklart fortsätta avslöja och granska makthavarna, det är vårt uppdrag. Samtidigt gör det höga tempot och massiva flödet det allt viktigare att också guida publiken och hjälpa dem att se igenom spinn. Vi har därför också ett uppdrag att förklara, förenkla och komma nära, säger Martin Schori, biträdande redaktionschef på Aftonbladet, i ett pressmeddelande.

En särskild satsning görs för att nå förstagångsväljarna, som leds av Aftonbladets framtidsredaktör Nathalie Mark, genom ”exklusiva format på Tiktok och Youtube som kommer förklara politiken och hjälpa publiken, både unga och gamla, att se igenom det politiska spelet”. 

LÄS ÄVEN:
Mediejättarnas strategier för att nå de unga – så satsar de på sociala medier
Snabbrörliga, sociala medier-frälsta och ständigt online – Dagens Media hjälper dig att nå framtidens mediekonsumeter 

Madeleine Nilsson

Redaktör och reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

AftonbladetNyheter

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev