Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Tiktok allt populärare bland unga – når mer än hälften

Publicerad: 5 maj 2021, 10:52

Kinesiska Tiktok är i dag en tuff utmanare till Instagram, Facebook och Snapchat.

Foto: Pixabay

Tiktok når nu varje dag 53 procent av de som är 9-19 år i Sverige. Det är därmed den tjänst som når näst flest med videoinnehåll efter Youtube, enligt senaste MMS-rapporten ”Trend & tema”.


Ämnen i artikeln:

YoutubeTiktokInstagramFacebookMMS

Rapporten visar också att åldersgruppen tillbringar i genomsnitt 54 minuter dagligen på Tiktok. Det är mycket mer än vad de lägger på rörligt innehåll på till exempel Instagram och Snapchat. Det framgår av ett pressmeddelande. 

Tiktok når nu totalt 29 procent av de vuxna. Det är dock en lägre andel än vad , Instagram, Facebook och Snapchat når med sitt innehåll. Tiktok kniper bara fjärdeplatsen i det fallet.

– Vi ser nu att kinesiska TikTok gått förbi de amerikanska tjänsterna Instagram och Snapchat när det gäller daglig användning bland ungdomar. Facebook och Amazonägda Twitch har betydligt färre användare bland ungdomarna. Vi ser också att TikTok har en hel del användare bland unga vuxna, men denna grupp är mer inne på Instagram och Snapchat, säger MMS vd Magnus Anshelm, i ett pressmeddelande. 

Rapporten visar också att åldersgruppen tillbringar i genomsnitt 54 minuter dagligen på Tiktok. Det är mycket mer än vad de lägger på rörligt innehåll på till exempel Instagram och Snapchat. 

Diagrammet visar att 53 procent av 9-19-åringarna tittar på videoinnehåll på TikTok varje dag. De svarande har uppskattat sitt videotittande per dygn.

Foto: Skärmdump från MMS-rapporten

Tiktok når nu totalt 29 procent av de vuxna. Det är dock en lägre andel än vad , Instagram, Facebook och Snapchat når med sitt innehåll. Tiktok kniper bara fjärdeplatsen i det fallet.

– Vi ser nu att kinesiska TikTok gått förbi de amerikanska tjänsterna Instagram och Snapchat när det gäller daglig användning bland ungdomar. Facebook och Amazonägda Twitch har betydligt färre användare bland ungdomarna. Vi ser också att TikTok har en hel del användare bland unga vuxna, men denna grupp är mer inne på Instagram och Snapchat, säger MMS vd Magnus Anshelm, i ett pressmeddelande. 

Trend & Tema publiceras fyra gånger per år och baseras på 3 000 telefonintervjuer i åldersspannet 9-99 år. MMS som står bakom rapporten mäter tittandet på program, klipp och reklam på tv och online. Mätningarna används som valuta för rörlig bild inom mediebranschen. 

David Gustavsson

Reporter

david.gustavsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.