Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Tidskrifter överger Google Analytics efter GDPR-utredningar

Publicerad: 25 mars 2022, 06:30

Flera svenska tidskrifter lämnar nu webbanalysverktyget Google Analytics.

Foto: iStockphoto

Tekniktidningen Feber och facktidningen Svensk Farmaci är två svenska tidskrifter som slutat använda Google Analytics. Detta eftersom det finns farhågor att verktygen kan strida mot GDPR, skriver Sveriges Tidskrifter.


Ämnen i artikeln:

GDPRSveriges Tidskrifter

I Österrike och Frankrike har dataskyddsmyndigheter kommit fram till sajter att som använder sig av analysverktyget Google Analytics har brutit mot EU:s dataskyddsförordning GDPR, skriver Sveriges Tidskrifter. Samtidigt granskar svenska Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) användandet av Google Analytics på bolag som Coop, Dagens Industri, Tele2 och CDON, vilket Dagens Media tidigare har rapporterat om

LÄS OCKSÅ: ”Branschen kämpar för att hantera problematiken kring cookies” 

Svenska myndigheter som Arbetsförmedlingen och Skatteverket har också valt att lämna Google Analytics. Det nämns som en anledning till att tekniktidningen Feber har övergett verktyget och i februari i år skrev tidningens chefredaktör chefredaktör Roger Åberg i ett inlägg att flera myndigheter ”börjat tycka att det inte är ok att använda verktyget”.

Också facktidningen Svensk Farmaci har valt att sluta använda Google analytics på inrådan av deras digitala byrå Oktavilla.

– Vi har länge rekommenderat våra kunder att se alternativ till Google Analytics. Det har varit lite slentrian i branschen att använda det, säger Lars Wästfelt, en av grundarna till Oktavilla, skriver Sveriges Tidskrifter.

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

GDPRSveriges Tidskrifter

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev