Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Tidningskungen kritiserar Sveriges Tidskrifter

Publicerad: 18 September 2009, 03:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:14

Tidningskungen.se erbjuder nu prenumerationer till svenskar i utlandet. Samtidigt går vd:n Johan Sundström till attack mot Sveriges Tidskrifter.


Tidningskungen.se startades år 2006 av Mediafy Magazines, som genom ett förvärv i juli 2007 också driver sajten Tidningsbutiken.se.

I augusti i år sålde man nästan 17.000 prenumerationer via nätet, vilket är en ökning med 78 procent jämfört med förra året.

Tidigare har tjänsten varit begränsad för de som bor i Sverige, men efter överläggningar med de större förlagen kan nu även personer som bor utomlands beställa prenumerationer.

– Ända sedan starten har vi fått förfrågningar om detta. Vi blir först med att erbjuda alla svenska tidningar till utomlandsboende, säger Mediafys vd Johan Sundström.

I år hoppas Tidningskungen på att sälja runt 250.000 prenumerationer. Det skulle ge en intäkt på runt 18,5 miljoner kronor – en ökning från runt 12 miljoner år 2008.

Den senaste tiden har dock ett antal konkurrenter dykt upp, som Prenumero.se och Tidningsmetropolen.se. Samt Tidningstorget.se, som ägs av Posten och Sveriges Tidskrifter, magasinens branschorganisation.

Tidningstorget.se har nyligen, genom ett samarbete med Tidsam, börjat sälja lösnummer på nätet. Något som Johan Sundström inte är speciellt road av.

–Sveriges Tidskrifter har gjort bra saker, som att få ned momsen, men de borde inte gå in och konkurrera med befintliga aktörer, säger han.

Tidningstorget.se säljer även tidningar som inte är medlemmar i organisationer, säger han.

– Man tar ju medlemmarnas pengar och startar något som gynnar alla tidningar, säger Johan Sundström.

Dagensmedia.se har sökt Sveriges Tidskrifters vd Kerstin Neld utan resultat. I ett pressmeddelande förklarade hon nyligen tanken med Tidningstorget.se:

– Försäljning via nätet blir allt viktigare för våra medlemsförlag. Samarbetet kring Tidningstorget ger oss en möjlighet att kunna erbjuda en bra försäljningskanal för både för våra medlemmar samtidigt som vi kan sätta press på andra aktörer att hålla provisionerna på en låg nivå.

 

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.