”Tidningsdöden gynnar demokratin”

2009-06-29 12:40  

Katherine Zaleski, senior editor på den politiska nyhetssajten Huffington Post, om medborgarjournalistik, betalt innehåll på nätet och hur New York Times hotar demokratin i USA.

Katherine Zaleski har varit inblandad i Huffington Post i stort sett från starten för fyra år sedan. Då jobbade sex personer på redaktionen, under ledning av den politiska journalisten och före detta republikanska kongressmans-hustrun Arianna Huffington. Nu är de 60 stycken.

Arianna Huffingtons syfte med att starta den liberala blogg- och nyhetssajten var att skapa en röst inom amerikanska medier som fördjupar den politiska rapporteringen i USA.

– Innan vi fanns gick nästan all politisk rapportering ut på att visa de olika sidornas argument och inte mycket mer. Med Huffington Post ville vi skapa ett forum där nyheterna kan leva vidare och där vi tar vissa frågor och går på djupet. Bloggosfären var robust när vi startade 2005 men den var spretig. CNN och NBC var de stora nyhetsskällorna och de ifrågasatte sällan politikerna, säger Katherine Zaleski.

– Det fanns mycket att ifrågasätta när vi startade. USA hade startat ett krig och vi hade valt George Bush för en andra period. Européer undrar hur amerikanerna kunde vara så dumma att vi valde om Bush, men det beror inte på dumhet utan på för lite information från medierna.

Huffington Post växte snabbt, mycket med hjälp av kända politiker, journalister och opinionsbildare som bidrog med bloggar och debattartiklar.

Idag har sajten 22 miljoner unika besökare per månad, något färre än USA Today och Washington Post och fler sidvisningar per vecka än The New York Times.

Huffington Post finansieras via annonsintäkter. Sajten går inte med vinst, vilket den nytillsatta vd:n Eric Hipoe har för avsikt att ändra på. Men inte genom att ta betalt för innehåll, enligt Katherine Zaleski.

– Det är inget för oss. Mycket av det vi gör är att skicka trafik vidare till andra sajter. För att kunna ta betalt på nätet att man erbjuder superexklusivt innehåll med mervärde, vilket väldigt få gör. Mycket är reproduktioner och rewrites som man kan ta del av från flera håll.

– Just nu är vi inne i en övergångsfas. Jag tror att annonsmarknaden online kommer att växa rejält framöver

Medborgarjournalistik har fått allt större betydelse för Huffington Post. Bevakningen från demonstrationerna i Iran bygger mycket på bloggar, Youtube-klipp och Twitterflöden inifrån Iran.

Hur säkerställer ni trovärdigheten på avsändarna av materialet?

– Redaktören gör ett jättejobb med att försöka överskåda innehållet från Iran. Dessutom kontrolleras informationen av dem som tar del av dem. Om någon bloggar eller twittrar under falska förutsättningar blir det känt med en gång. Det tar bara minuter. ”The wisdom of the crowd” är en av de saker jag älskar med nya medier, säger Katherine Zaleski.

Katherine Zaleski har inte mycket till övers för USA:s stora tidningskonglomerat och är inte bekymrad över att flera stora amerikanska tidningar har dukat under i finanskrisen.

- Tvärtom, jag tror att tidningsdöden hjälper demokratin. Det är inte demokratiskt med en stor dagstidning som styrs av en familj, säger hon och syftar på New York Times.

- Tidningarna är styrda av privata intressen vilket gör att de undviker vissa saker. New York Times var väldigt dåliga på att bevaka kriget i Irak.  

Det bästa med nya medier tycker hon är möjligheten att bygga vidare på en nyhet, och att utveckla den tillsammans med läsaren.

- En story föds när den publiceras och sedan fortsätter den att växa. Det är sällan nyheten i sig som är grejen, den verkliga storyn berättas i den tionde paragrafen. Interaktionen med läsarna och bloggosfären är underbar, och kan hålla en igång till långt in på nätterna.

Det enda problemet med att inte finnas som papperstidning tycker hon är att man aldrig kan ta paus på en sajt.

- Alla på Huffington Post jobbar för mycket.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt