Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Tidningscheferna om NSD:s betalvägg

Publicerad: 30 September 2013, 13:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:32

Spännande, men inget för oss. Så tycker mediecheferna runt om i Sverige om Norrbottens Medias beslut att låsa in allt nyhetsmaterial på webben.


Ämnen i artikeln:

PromediaUNTNorrbottens-KurirenMittmedia

Som första tidningshus bygger Norrbottens Media om sina sajter och låser allt material på nsd.se och kuriren.nu.

Dagens Media har pratat med flera tidningschefer om den vågade betallösningen.

– Inom Promedia har vi inga sådana planer på att låsa in allt, däremot att ta betalt för vissa delar, men vi är inte där ännu. Jag tror att det är svårt att låsa in allt, därför att det är material som är tillgängligt på många andra sätt idag och inte är unikt, säger Katrin Säfström, tidningschef och ansvarig utgivare för Nerikes Allehanda och gratistidningen Örebroar'n till Dagens Media och fortsätter:

– Risken är att man mister i räckvidd och jag tror inte att betalningsviljan av rent nyhetsmaterial är större än den annonspotential vi har. Det är så vi resonerar.

Hon tror också att tilltaget kan få andra effekter.

– Det kan skapa utrymme för konkurrenter. Men det blir spännande att följa.

Ewa Wirén, redaktionschef och ansvarig utgivare för Dalarnas Tidningar, tror inte heller att en helt låst webb är rätt väg att gå.

– Den vägen kommer inte vi att välja. Det fnns fortfarande konkurrenter som levererar en del av det som fladdrar förbi. Vi vet ju att folk här i Dalarna vänder sig till oss när en polisbil åker förbi för att hitta svaret på vad som hänt. Det kan vi aldrig ta betalt för, däremot ska vi ta betalt för en annan typ av material. Vi ska ha en del som är öppen och en del där vi får intäkter.

Mittmedia-koncernen, där Dalarnas Tidningar ingår, har nyligen inlett ett utvecklingsarbete för att skapa en infrastruktur för att ta betalt på nätet.

– Hur det ska paketeras är en sak, men viktigaste av allt är att få klart vilken typ av journalistik vi kan ta betalt för, säger Ewa Wirén och fortsätter:

– Alla mediechefer funderar på hur man ska ta betalt för det digitala. Vi väljer olika vägar och det är bra, sen får vi se vilken väg som är den mest framkomliga. Alla nya sätt är bra att testa, det ska bli jättespännande att följa hur det går i Norrbotten.

Eva Emmelin, webbchef på Skånska Dagbladet, hoppas att Norrbotten Media lyckas med satsningen.

­– Ska vi kunna fortsätta bevaka sådant som är viktigt för människor på ett professionellt sätt behöver vi också göra det tydligt att journalistiskt arbete kostar pengar. Alla försök att få ekonomi i lokal journalistik är lovvärda, och jag tror alla i branschen hoppas att de som gör försök av det här slaget lyckas.

Hur tror du det kommer gå?

– Är det några som kan klara en total inlåsning är det väl de tidningar som är relativt ensamma på sina marknader. Det ska bli spännande att följa deras utveckling, säger Eva Emmelin.

– Men vårt bevakningsområde ser annorlunda ut än norrbottenstidningarnas och vi måste göra vår analys utifrån vårt läge. Naturligtvis är betalmodeller på nätet en fråga som sysselsätter även oss.

Upsala Nya Tidning har arbetat fram sin sajt i samarbete med Norrbotten Media.

– Vi har exakt samma lösning som de har. Med den skillnaden att vi inte väljer att låsa in vårt material än, även om vi har möjligheten. Som vi bedömer det är det en annorlunda konkurrenssituation. Det är högre konkurrens i Uppsala än i Norrbotten, säger Hanna Stjärne, publisher på UNT.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Gustav Thunander


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev