Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Tidningsbranschens ödesfråga - inte webbintäkter

Publicerad: 20 December 2010, 09:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:27

Hur medierna ska få intäkter på nätet brukar av debattörer beskrivas som branschens stora ödesfråga. Men frågar man istället tidningarna själva - vilket Tidningsutgivarna gjort - får man annorlunda svar.


Istället är det "Att fortsätta utveckla den redaktionella produkten" som tidningarna själva listar som dem främsta utmaningen. Därefter följer "Att bygga och behålla förtroendet från läsarna".

– För tidningarna själva finns uppenbart frågor som har högre prioritet än att ta betalt för innehåll på nätet. Främst att utveckla sitt redaktionella innehåll, men även att utveckla nya affärer och att ta bättre betalt av annonsörer, säger Anna Serner, vd på TU, i ett pressmeddelande.

Trots att de flesta uppgett att en kvalitetshöjning är den främsta utmaningen så planerar samtidigt 74 procent av tidningscheferna att dra ned på kostnaderna ytterligare fram till 2014.

– De flesta upplever att man har påbörjat ett framgångsrikt arbete med att sänka kostnader och samtidigt åstadkomma en högre kvalitet i sin bevakning. Bland annat genom att integrera olika kanaler på smartare sätt och att få in ny kompetens i företagen, säger Anna Serner.

Här är alla svaren på frågan om de största utmaningarna de kommande två åren:

Att fortsätta utveckla den redaktionella produkten (85 procent).

Att bygga och behålla förtroendet från läsarna (56 procent).

Att utveckla nya affärer (37 procent).

Att bli bättre på att ta betalt av annonsörer på nätet (31 procent).

Att bli bättre på att ta betalt av läsare på nätet (25 procent).

(Procentsumman överstiger 100 procent eftersom respondenterna har fått uppge flera alternativ.)

 

TU:s webbaserade enkät genomfördes under september- oktober 2010. Enkäten besvarades av totalt 163 personer med befattningar som chefredaktör, redaktionschef och vd.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.