Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

"Tidningarnas Ipad-fylla"

Publicerad: 29 December 2010, 09:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:26

Efter höstens Ipad-fylla, där Apples läsplatta hyllats i ett omvänt mediedrev, börjar vissa medier nyktra till, skriver Dagens Medias Martin Schori.


Ämnen i artikeln:

Bonnier TidskrifterIpad

Ipad målades tidigt ut som tidningshusens räddningsplanka. Även om många snabbt insåg att läsplattan inte var Messias hoppades tidningarna på att den skulle ge en möjlighet att ta betalt för digital journalistik - och reparera ”misstaget” man gjorde när tidningarna började lägga ut sitt innehåll gratis på nätet.

Att en sådan produkt inte skulle behöva genomgå någon speciellt kritisk granskning av samma medier som den ska rädda är kanske inte så konstigt.

Men att i princip samtliga stora medier skulle delta i vad som inte kan beskrivas som något annat än en slags omvänd drevjournalistik tror jag få hade förväntat sig.

En av de mest populära konspirationsteorierna är ju de om medieägande, att gubbarna i styrelserummen skulle diktera för journalisterna vilka nyheter de får och inte får skriva om. Så funkar det ju inte i verkligheten.

Och jag tror inte heller att Jonas Bonnier och Raoul Grünthal har greppat någon mikrofon på något stormöte på Gjörwellsgatan eller i Globenområdet och krävt att journalisterna ska hajpa Ipad.

Men man behöver ju inte vara speciellt konspiratoriskt lagd för att tycka att det är problematiskt att tidningarna dag ut och dag in skriver upp en ny produkt, utan att ens ställa sig frågan vad i helvete man ska ha den till?

En produkt som dessutom tidningarna hoppas ska kunna generera intäkter åt dem i form av prenumerationer, samtidigt som mediebyråerna står bredvid och säger ”fina appar, men var är räckvidden?”.

På tisdagsmorgonen debatterade Expressens Thomas Mattsson med Journalistförbundets ordförande Agnetha Lindblom Hulthénom mediernas inställning till appar. Mattsson, som inte såg några problem alls med Apples ställning och jämförde företaget med ett bibliotek, fick efteråt motta ryggdunkade på Twitter - medan Lindblom Hulthén kallades ”naiv” och ”konspiratorisk”.

Jag håller inte med. Konspiratoriskt hade varit att fråga varför en chefredaktör på en annan Bonniertidning först skrev ett blogginlägg om att han inte tror på Ipaden – för att sedan, endast någon vecka senare, göra avbön och säga att han hade fel?

Nä, Lindblom Hulthéns inställning får nog i detta fall snarare ses som ganska nyktert, i alla fall i relation till mediernas Ipad-fylla.

Något annat som kan ha bidragit till det positiva Apple-drevet är att journalister, precis som vanliga dödliga, är livrädda för att pekas ut som bakåtsträvare (kanske med undantag av Ulf Nilson då).

Och tro mig, de som officiellt ifrågasätter Ipad kommer snabbt att attackeras av Apples världsberömda ”ambassadörer”. En attack man kanske visserligen kan överleva, men hur kul är det att målas ut som en konservativ bakåtsträvare? Att folk säger att anledningen till att du inte förstår varför man ska ha en Ipad beror inte på att ingen försökt att berätta det för dig - utan för att du inte förstår (eller vill förstå) ny teknik och digitala medier?

Den senaste tiden har dock några Ipad-skeptiska röster höjts. Förutom ovan nämnda Journalistförbundet skriver journalisten Martin Gelin i Sydsvenskan (som för övrigt har publicerat kanske flest Apple-kritiska texter) att Ipaden riskerar att öka klyftorna mellan skribenter och läsare, som nu vant sig att kunna kommentera och dela nyheterna.

”När man använder en Ipad är man mindre benägen att delta i samtalet. Läsandet sker i en kokong, snarare än i den gränslösa trädgården av länkar, kommentarer och delningsfunktioner som gör den sociala webben så dynamisk”, skriver han.

Hur Ipad-konsumtionen kommer att se ut framöver kan ju ingen veta. Men Ipad-drevet var ingen smickrande avslutning på 2010.

Martin Schori

Ämnen i artikeln:

Bonnier TidskrifterIpad

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.