Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag12.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

"Tidningar på nätet - det bästa av två världar"

Publicerad: 4 juni 2009, 08:25
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:29

När en mediekanal flyter ihop med en annan är det risk att utvecklarna är lata och låter ett gammalt mediums begränsningar flytta över till den nya kanalen. Vid överflyttningen av gamla mediekanaler till nätet är det här extra tydligt. Bannerannonser var från början printannonser i digital version. Envägskommunikation utan någon som helst möjlighet för mottagare att agera tillsammans med annonsen.


När rörlig bild slog igenom på nätet och annonsörerna fick upp ögonen för kanalen var det, och är fortfarande i stor utsträckning, traditionell tv-reklam som flyttats över till webben.

Exemplen där gammelmedia till alldeles för stor del ligger till grund för hur nya medier ska se ut är fortfarande många, trots att internet firar 25 år på svensk mark i år. I många lägen är internet och webben så skiljt från hur gammelmedia har fungerat att det inte ger mycket att applicera gamla tankar på nya medier. Men ibland är nytt och gammalt en oerhört lyckad kombination. En sådan är Dennis Publishings nätburna magasin som nu kommer till Sverige.

Sidorna bläddras fram på e-tidningsvis, men i stället för en blädderbar pdf-variant av papperstidningen får jag som läsare och annonsör så oerhört mycket mer. Det går att hoppa fram och tillbaka i tidningarna, spela upp video och se på bildspel i en papperstidningskontext fast med webbens alla möjligheter. Biltidningen Imotor låter läsaren snurra runt bilbilderna och byta färg på bilarna i reportagen. Det går att tävla direkt i tidningen genom att fylla i formulär och magasinet interagerar med läsaren. Recenserad musik går att lyssna på direkt. Och alla funktioner som är finns för det redaktionella innehållet fungerar också på annonserna. Bilannonsören som vill visa upp alla färger på sin bilmodell kan göra det. Annonsören som vill visa upp video i en annars printliknande annons kan enkelt göra det.

Enligt Olle Lidbom på Vassa Eggen har framgången för tidningarna, som mailas ut till prenumeranterna och läses direkt i webbläsaren, varit stora. Snittläsaren lägger 30 minuter på att läsa sin tidning. Killtidningen Monkey har enligt Olle Lidbom en räckvidd på 284.000 läsare. Motortidningen Imotor och pryltidningen Igizmo har båda en räckvidd på över 100.000 läsare.

De tre tidningarna, som finns på flera olika marknader, ska nu lanseras i Skandinavien genom danska Net publications. Det är första gången jag ser så pass ambitiösa digitala magasin här.

Tidigare har bland annat webbyrån Ottoboni gjort liknande försök helt i marknadsföringssyfte. För Vin & Spirt gör de Prova Magasin, en digital kundtidning med papperstidningsprinciperi botten. Här integreras ljud och rörlig bild med text, dock inte i närheten av så effektivt och snyggt som Dennis Publishing gör i sina tidningar. Därför ska det bli mycket intressant att följa hur lanseringen går i Sverige och vilka svenska annonsörer som ger sig på formatet. Kanske får vi se riktigt interaktiva papperstidningsannonser på webben för första gången i Sverige.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.