söndag29 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Thomas Mattsson: ”Sajten ska ha tabloidkänsla”

Publicerad: 8 februari 2012, 07:31
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:33

En modern tabloidkänsla, men ändå igenkänning för besökarna. Så hoppas Expressens chefredaktör Thomas Mattsson att besökarna ska uppfatta nya sajten.

Ämnen i artikeln:

ExpressenThomas Mattsson

MN

Madeleine Nilsson

madeleine@dagensmedia.se


Idag byter expressen.se utseende. Och man går även över till en ny plattform. Precis som Bonnierkollegorna dn.se och di.se byter expressen.se från Polopoly till Episerver.

– När Bonnier bildade Bink bestämdes det att alla Bonniersajter skulle gå över till en plattform som Bink driftar. Vår installation har vissa likheter med DN och DI:s plattform, men den är ganska mycket anpassad till Expressen, säger Thomas Mattsson.

Sajten har nu centrerats och breddats från 420 till 540 pixlar, berättar Thomas Mattsson. Graden på brödtexten och länkar går från 11 till 14 punkter.

– Det ökar läsbarheten och vi utnyttjar det faktum att läsarna idag sitter på bredare skärmar än tidigare.

Expressen.se får även en rotator i topp där olika nyheter växlar. Det gör att man kan exponera fler nyheter i topp.

– Vi jobbar mycket med rubriker i bilder, så kallade Photoshopslotar, vilket gör att vi får en stark kvällstidningskänsla i formen.

En annan nyhet är att toppbannern, panoramat, ligger under Expressens logotyp.

– Det har efterfrågats av annonsörerna. Nu har vi tillgodosett deras önskan och jag hoppas att det tas emot väl.

Den senaste stora omgörningen gjordes 2007, men den var inte särskilt lyckad då den skapade stora tekniska problem. Den här gången har man ställt högre krav på stabiliteten, berättar Thomas Mattsson.

– Det kommer alltid att finnas barnsjukdomar eftersom man inte kan förutse riktigt allt som händer. Men det är viktigt att vi har en snabb responstid.

Tanken har inte varit att göra någon dramatisk förändring, utan Thomas Mattsson vill att besökarna fortfarande ska känna igen sig.

– Jag tror inte på dramatiska omgörningar i publicistiska verksamheter. Vi har haft en bra trafikutveckling och då vill jag inte att besökarna helt plötsligt inte ska känna igen sig och sluta besöka sajten. De som gillar expressen.se ska känna igen sig, men sajten ska kännas modernare.

På Bink har Fredrik Wallström varit ansvarig för projektet och på Expressen har det letts av Jakob Wagner och Tobias Rosvall.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev