Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

The Times låser in hela sajten

Sedan i förrgår tar brittiska The Times betalt för allt material på sin sajt. ”Ett vågat exempel”, säger Anna Serner, vd på TU.


Publicerad 2010-06-03 10:31
Uppdaterad 2015-12-06 15:47

Ämnen i artikeln:

betalvägg

Dela artikeln:

De flesta nyhetssajter, både i Sverige och internationellt, som överväger betalningsmodeller på nätet, planerar att ta betalt för unikt material, tjänster och hårt nischade artiklar, men låta nyheterna vara gratis. Brittiska thetimes.co.uk och thesundaytimes.co.uk, ägda av Rupert Murdochs News International, går betydligt längre än så.

Från om med i tisdags är allt innehåll på sajterna låst. Att ta del av materialet kostar 2 pund i veckan, eller ett pund per dygn.

Fortfarande finns en del av materialet gratis på timesonline.co.uk, men den kommer fasas ut.

För att läsarna ska vara villiga att betala utökas sajterna med mer analys, grafik, livediskussioner och videomaterial. Men man räknar ändå med att tappa minst 90 procent av de omkring 20 miljoner besökarna. De som är lojala och stannar kvar förväntas dock vara extra attraktiva för annonsörerna.

Betalningsväggen har mötts av mycket skepsism, inte minst för möjligheterna att dela material, och igår hoppade sajtens juridikbloggare av i protest.

Chefredaktören James Harding försvarar betalningsväggen med att den behövs för att bevara kvalitetsjournalistiken. Vi måste sluta ge bort journalistik, sade han i ett brittisk radioprogram.

"What's at the heart of the Times and what's at the heart of good journalism everywhere is reporting and making sure you can continue to send people to Afghanistan, to Iraq, to the Gulf of Mexico, into the business world, covering sport. That kind of thing is absolutely essential and you cannot give that away," Harding added.

Anna Serner, vd på TU, tycker att det är vågat av The Times att placera allt material bakom en betalningsvägg.

– Om alla sajter gjorde så här skulle det nog funka, men än så länge kan man få samma nyheter gratis på andra ställen. Jag har svårt att förstå hur The Times räknar med att få så många betalande läsare att de kan tjäna pengar på det, säger hon.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.