söndag29 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

The Local växer i Europa

Publicerad: 31 augusti 2010, 04:54
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:41

The Local breddar sin nyhetstäckning och knyter till sig publikationer från 19 europeiska länder. Bland andra France 24, Moscow Times och Copenhagen Post.


AS

Ardalan Samimi


The Local har under 2010 utökat sitt medienätverk med publikationer från 19 länder i Europa. Bland dessa ingår France 24, Moscow Times, Norway Post och Copenhagen Post.

Expansionen innebär att ytterligare 3 miljoner läsare kan, tillsammans med 2 miljoner som redan nås, räknas in i The Locals annonspaket. Och med fler och fler tidningar som lägger ner sina engelskspråkiga sektioner tror tidningen på ett fortsatt flöde av läsare.

Detta öppnar upp för nya typer av annonsmöjligheter, som exempelvis paneuropeiska kampanjer. De främsta annonsörerna är resebolag och försäljare av finansiella tjänster som exempelvis banker.

Målgruppen för hela nätverket är främst ”högutbildade cosmopoliter”, diplomater och turister.

– De som läser till exempel Moscow Times är diplomater i Ryssland eller högutbildade engelskspråkiga personer som är intresserade av Ryssland men som inte kan prata ryska. De måste då läsa ryska nyheter på engelska, säger Robin Reznik, ansvarig för The Locals utlandsexpansion.

Är tanken att expandera ännu mer?

- Vi håller på att titta på det just nu. Vi tittar på bland andra franchiselösningar och att öppna upp egna redaktioner i ytterliggare länder, utöver Tyskland och Schweiz.

The Local grundades 2004 i Stockholm av vdn Paul Rapacioli och publicerar svenska nyheter på engelska. Fyra år senare öppnade tidningen en redaktion i Berlin, och fortsatte med att köpa upp nyhetssajter i Tyskland och Schweiz.

För tillfället drivs nyhetssidan av annonsförsäljningen men att de i framtiden skulle introducera prenumerationer är inget som de utesluter.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev