Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag26.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

The Local fortsätter rekordväxa: Når ny milstolpe

Publicerad: 18 Februari 2021, 13:19

James Savage är vd för och grundare av The Local vars antal betalande läsare tredubbalts på drygt ett år.

Foto: Nele Schröder

The Local har vuxit kraftigt senaste året – och nu har den engelskspråkiga nyhetssajten nått en ny milstolpe.


Ämnen i artikeln:

The Local

The Local driver en rad nyhets- och informationssajter till ”internationella invånare och globala nomader”, eller högutbildade arbetskraftsinvandrare med ett annat ord. Huvudkontoret ligger i Stockholm. The Locals största marknad är Frankrike, följt av Sverige och Italien. 

LÄS MER: The Local passerar 30 000 betalande medlemmar 

I början av förra året hade The Local 13 100 medlemmar, varav 40 procent hade helårsmedlemskap. Nu ett år senare har The Local hela 40 000 betalande läsare, jämfört med 30 000 i oktober, vilket Dagens Media rapporterat. Och sedan början av 2020 rör det sig alltså om en tredubbling. Det framgår av ett pressmeddelande. 

– Våra medlemmar är nu överlägset vår största inkomstkälla. Tack vare det ökande antalet medlemmar har vi kunnat investera mer i vår journalistik för att göra The Local mer och mer värdefullt för dem, säger The Locals grundare och vd James Savage i pressmeddelandet.

Medlemskapet kostar 499 kronor per år eller 49 kronor per månad. 

– När pandemin gör resandet svårare och leder till begränsningar i det dagliga livet över hela Europa, har det aldrig funnits ett större behov av korrekta, uppdaterade nyheter och information på engelska bland vår målgrupp, kommenterar James Savage.

 

The Local – nyckeltal 2019 (tkr)

Omsättning: 24 656

Resultat efter finansnetto: 82

Årets resultat: 82

Summa tillgångar: 17 600

 

Källa: Alla bolag

Mer om The Local

Engelskspråkiga The Local riktar sig till högutbildade arbetskraftsinvandrare. 

 

För ett par år sedan införde sajten en betalmodell baserad på medlemskap. Förutom att få tillgång till låst material får The Locals medlemmar inbjudningar till olika event. 

 

The Local startade i Sverige 2004, och finns i dag på åtta marknader: Sverige, Danmark, Norge, Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien och Schweiz.

 

David Gustavsson

Reporter

david.gustavsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

The Local

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.