Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Temavecka: digitala prenumerationer

Publicerad: 1 februari 2021, 06:44

Hur arbetar medierna med att få prenumeranterna att stanna kvar? Det är en av frågorna som Dagens Media går till botten med under temaveckan.

Foto: Montage av Tom Fägrell

Under denna vecka kopplar Dagens Media greppet om mediehusens och abonnemangsbolagens knep för att hålla kvar läsarna och abonnenterna. Här hittar du alla kommande artiklar i ämnet.


Ämnen i artikeln:

Digitala prenumerationerTV4StorytelNWTSvenska Dagbladet

Den digitala läsaraffären är – och kommer att vara – ett av mediehusens absolut viktigaste intäktsben i och med att annonsinvesteringarna fortsätter att sina. Därför är churn en extremt viktig fråga för tidningarna att få grepp om. 

När Dagens Media frågar mediehusen om hur de arbetar för att hålla nere churnen blir det övergripande svaret: journalistiken, journalistiken och journalistiken. 

Alla är eniga om att det absolut viktigaste är att utveckla det journalistiska innehållet och att ha ett så pass starkt innehåll att läsarna kommer tillbaka och stannar längre. Det är den största nyckeln för att göra digitala läsare villiga att betala.  

I mediehusens enkätsvar är det också intressant att se att många arbetar med att få läsarna att besöka sajten – ofta. Det är precis det som Mediavision, i analys av streamingmarknaden, ser som en viktig framgångsfaktor.

– Vi ser tydligt att de tjänster som har ett högt nyttjande är de som har lägst churn, sade vd Marie Nilsson till Dagens Media i en artikel i slutet av januari. 

I en artikelserie i 18 delar tar Dagens Media reda på hur mediehusen och digitala abonnemangsbolag som Teliaägda TV4/C More, Discovery Plus, Storytel och Readly arbetar med att hålla nere churnen, hur intäkterna per digital prenumerant ser ut, hur den digitala läsaraffären har påverkats under coronapandemin samt vad som är det viktigaste fokusområdet när vi nu går in i ett nytt år. 

Dessutom går vi igenom hur tidningarnas betalande digitala läsarskara har utvecklats under 2020 och hur några av de största internationella titlarna står sig på marknaden. Vilka framgångsexempel finns? Och hur ser betalningsviljan ut på andra platser i världen?

Digitala prenumerationer kan dessutom innebära stora utmaningar för publicisterna, speciellt de mindre. Därför reder vi också ut vad som kan vara bra att tänka på i valet av system. 

ALLA DELAR I SERIEN:

AI ska hålla nere NWT:s churn
Tydligt lokalt utbud på varje marknad viktigt för Storytel
Tre experter om lösningarna för din techprenaffär
NTM satsar på att hålla fast vid sina prisnivåer – inte rabattera
Engagemanget hos DN-läsarna har varit rekordhögt
Push-notiser om nytt innehåll minskar churnen från Discovery Plus
NYT världsledande på digitala läsarintäkter – har passerat 6 miljoner onlineprenumeranter
Svenska Dagbladet tror på höga priser för journalistiken
• C More motverkar churn med personaliserat innehåll
Expressens churnplan: lära sig mer om prenumeranterna
Livesport lockar läsare till Gota Media
Mediavision om den digitala prenmarknaden: ”Tidningarna möter en helt annan konkurrens”
Boom för läsarintäkter i branschen – här är siffrorna för 11 varumärken
Readly minskar churn med riktade rekommendationer
Dagens industri: ”Viktigast är att våra prenumeranter läser oss – ofta” 

Stampen: ”Kraftigaste tillväxten sedan 1973”

Aftonbladets fokus 2021: öka de digitala intäkterna 

VK Media: ”Det svåra är att få en kontinuerlig tillväxt”
HD-Sydsvenskan: ”Vi behöver erbjuda en mycket tydligare digital tidning” 

 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.