Telia har 30 dagar på sig att sluta med fri surf

2017-01-25 09:52 Amanda Törner  
Telias kritiserade kampanj "Hata hatet".

UPPDATERAD. Post och Telestyrelsen kräver att Telia slutar erbjuda kunderna fri surf på sociala medier.

I decemeber slog Post och Telestyrelsen (PTS) fast att Telias kampanj "Hata hat" som erbjuder fri surf på vissa sociala medier, även efter att surfpotten tagit slut, bryter mot EU:s regler om ett fritt och öppet internet.

Som svar gav Telia att de ville fortsätta med fri surf, då de efter en kundundersökning såg att en klar majoritet av abonnenterna var positivt inställda till kampanjen.

"Vi vill låta våra kunder kommunicera obegränsat i sociala medier precis som med SMS och telefoni och tycker att PTS har tolkat EU-reglerna för snävt istället för att fokusera på kunderna", skrev Telia i sitt svar den 4 januari.

I ett föreläggande skärper nu PTS tonläget ytterligare.

"Telia ska rätta sig efter föreläggandet senast inom 30 dagar från delgivning av detta beslut", skriver PTS i sitt beslut, som blev offentligt under tisdagen.

Nu återstår två vägar för Telia: antingen kan bolaget överklaga myndighetens beslut i domstol, eller ge upp kampen om fri surf. Det skriver Breakit.

Inger Gunterberg på Telias presstjänst, vill förtydliga att PTS föreläggande inte hanterar Telias erbjudande i sin helhet, utan den detalj som gäller vad som händer när surfpotten är slut, då kunden får fortsätta surfa på vissa sajter.

– Vi gick ju ut med ett svar på PTS preliminära beslut, och vi tycker naturligtvis att det är tråkigt att de inte har tagit till sig av det vi framförde. Vi har ett erbjudande som vi ser att kunderna verkligen älskar, och som vi har fått otroligt mycket positiv återkoppling på. Men vi tittar på det här just nu, och får sedan ta ett beslut om hur vi ska gå vidare, säger hon till Dagens Media.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt