Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Telia fälls för osann reklam

Abonnemanget framställdes enligt anmälaren som billigare än det faktiskt var. Annonsen fälls nu av Reklamombudsmannen.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Publicerad: 25 November 2013, 07:11
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:55

Ämnen i artikeln:

TeliaReklamombudsmannenRO

Reklamen på Telias sajt löd: ”Ett abonnemang för dig och familjen. Ring och sms:a obegränsat för 199 kr/mån”.

Enligt anmälaren kostar dock abonnemanget i själva verket hundra kronor mer, då abonnemanget som marknadsförs bara gäller en mobil och inte hela familjens.

Reklamombudsmannen, RO, går på anmälarens linje och konstaterar att Telias reklam strider mot regeln om att riktigheten i reklampåståenden ska kunna styrkas.

”Reklamombudsmannen finner att genomsnittskonsumenten får intryck av att mobilabonnemanget kostar 199 kronor i månaden för hela familjen. När besökaren klickat sig vidare visar det sig att så inte är fallet utan att 199 kronor är den summa som gäller för en telefon. Vill man ha ytterligare en telefon kostar den 299 kronor och så vidare. Reklamen är därför vilseledande”.

Ämnen i artikeln:

TeliaReklamombudsmannenRO

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.